Doggybags | Natuur & Milieu

Doggybags

Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks wordt er in de horeca 55.000 ton voedsel verspild, dat staat gelijk aan 83 miljoen borden.

Voedselverspilling vindt zowel plaats in de keuken als bij de gast. Minder verspilling en betere portiegroottes zijn erg belangrijk. Maar daarnaast is de doggybag ook een oplossing voor het voedsel dat veel Nederlanders wel eens laten liggen op het bord.

Met een doggybag kunnen gasten het eten dat overblijft en dat in de keuken met veel liefde is bereid, mee naar huis nemen. Om zo dubbel te genieten van de heerlijke maaltijd. Een doggybag is echt een complimentje voor de chef. Bovendien vinden steeds meer Nederlanders het belangrijk dat restaurants bewuster omgaan met voedselverspilling.  De doggybag raakt langzaam ingeburgerd in Nederland. 41% van de Nederlanders, krijgt wel eens een doggybag aangeboden in een restaurant. In 2015 was dit nog maar 31%. Ook het aantal mensen dat zelf om een doggybag vraagt, ligt 10% hoger dan 3 jaar geleden. Aan de andere kant vindt nog steeds 44% het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard.

Dag van de doggybag
Natuur & Milieu heeft 9 oktober uitgeroepen tot de Dag van de Doggybag. In het kader van deze dag roepen we mensen op om massaal een doggybag te vragen in restaurants. We vragen hen om de reactie van tafelgenoten of personeel te delen op social media onder de hashtag #dagvandedoggybag. De leukste inzendingen winnen een dinerbon ter waarde van 50 euro!

Een doggybag past uitstekend in de Hollandse cultuur. 66% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 85% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van voorgaande jaren. Daar komt bij dat 63% uit eten gaan in Nederland duur vindt. Vreemd dus, dat we ons nog steeds zo schamen als zuinige Nederlanders.

 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor