Gered Goed Campagne | Natuur & Milieu

Gered Goed Campagne

De Rabobank en Natuur & Milieu bundelen de krachten tegen voedselverspilling

Natuur & Milieu en Rabobank gaan samen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Op 20 oktober start een langdurige samenwerking om consumenten te informeren over de mogelijkheden om voedselverspilling tegen te gaan, hen oplossingen aan te reiken en te helpen deze uit te proberen. Bedrijven uit de voedsel- en agrarische sector worden geholpen bij te dragen aan het oplossen van het verspillingsvraagstuk. Op deze manier zorgen Rabobank en Natuur & Milieu ervoor dat meer mensen minder voedsel verspillen. 

Verspilling en de consument

Er wordt nog steeds teveel weggegooid in Nederland: zo’n 2,5 miljard euro aan eetbaar voedsel. Zeker ook in het eigen huishouden. Toch zegt het merendeel van de bevolking tegen verspillen te zijn. Oplossingen die het meest worden genoemd om voedselverspilling tegen te gaan zijn: kleinere verpakkingen (43%), boodschappenlijstjes gebruiken (33%) en informatie over de houdbaarheid van producten (24%). Soms bestaat er onduidelijkheid over de manier van bewaren van specifieke producten. Weten hoe om te gaan met restjes kan ook een oplossing bieden. Om consumenten op het vlak van voedselverspilling een handreiking te doen is het voedselverspillingsplatform opgericht, waarin tips, trucs en weetjes worden gedeeld.

Verspilling bij bedrijven

Banking for Food is de visie van de Rabobank op voedselzekerheid wereldwijd en de rol van de bank daarin. Als gevolg van een groeiende en steeds welvarender wereldbevolking zal de vraag naar voedsel aanmerkelijk stijgen. Ondernemers in de landbouw en voedselketens moeten dus meer gaan produceren, maar met minder grondstoffen. Als internationaal leidende bank in food en agri wil de Rabobank haar klanten en de omgeving waarin ze opereren, ondersteunen in het aangaan van deze uitdaging, door toegang te geven tot financiering, kennis en netwerken.

Rabobank zelf kan maar beperkt bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. Ze kan wel veel impact maken, door oplossingen waar klanten mee bezig zijn te versterken, samen met partners. Natuur & Milieu en Rabobank gaan samen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Door informatie te geven over de mogelijkheden om voedselverspilling tegen te gaan. Door oplossingen aan te reiken en te helpen deze uit te proberen. Op deze manier zorgen Rabobank en Natuur & Milieu ervoor dat dat meer mensen minder voedsel verspillen.

Gered Goed box

Als tastbare toepassing van de Gered Goed campagne is in samenwerking met ZTRDG de Gered Goed Box samengesteld: een box vol producten die voedselverspilling geen kans geven. Doordat ze zijn gemaakt van afgedankte groenten of fruit, óf juist doordat ze handig in te zetten zijn bij het verwerken van restjes. Zo bevatte de box een jam van afgedankte pruimen en een biertje gemaakt van aardappelschillen. Maar ook zilvervliesnoedels en bonen om de lekkerste restjesrecepten mee te maken. De Gered Goed Box was in tijdelijke oplage verkrijgbaar bij ZTRDG.

Barstensvol soep

Een van de producten die ook z’n plekje in de Gered Goed box verdient is de Barstensvol-soep van de Verspillingsfabriek. In deze fabriek, mede opgezet dankzij een Impactlening van de Rabobank, worden allerlei afgedankte groenten weer verwerkt tot iets lekkers. En dat is iets moois! Zo is de Barstensvol-soep te verkrijgen in allerlei varianten, waardoor afgedankte kapjes van tomaten, overgebleven paprika’s of pompoenen weer een nieuw leven krijgen, en hun waarde gebruikt wordt.

 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="98" title="false" description="false"]
  • Bekijk de privacyverklaring