Bedrijven tegen voedselverspilling | Natuur & Milieu

Bedrijven tegen voedselverspilling

Wil jij ook aan de slag tegen voedselverspilling?

Er zijn voor bedrijven heel wat mogelijkheden als je aan de slag wilt met duurzaam ondernemen, of met een specifieke actie tegen voedselverspilling. Bekijk hier enkele opties en voorbeelden die Rabobank en Natuur & Milieu bieden.

Source Shakers platform

Om ondernemers met vragen over voedselverspilling te helpen startte Rabobank het platform the Source Shakers, samen met Wageningen UR, HAS Hogeschool, Hutten, Rabobank, gemeente Veghel, p2 en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Hier verenigen zich allerlei partijen met kennis en expertise, gesteund door studenten en onderzoekers, om zo nieuwe innovaties te ontwikkelen en testen en oplossingen te bieden voor de praktijk. Hierdoor kunnen ondernemers ergens terecht met vragen en wordt een grootschalige aanpak geboden tegen voedselverspilling.

Ik wil meedoen

Impactlening

Rabobank wil duurzaam ondernemen stimuleren. Dit doen zij met de Impactlening, een zakelijke lening met rentekorting speciaal voor duurzame bedrijven. Voor koplopers in duurzaam ondernemen, maar ook voor startende ondernemers. Heeft jouw bedrijf al één van de geselecteerde duurzaamheidskeurmerken? Dan ben je een duurzaam koploper: een bedrijf met een positieve impact op het milieu en de samenleving. Meld je bedrijf, onderneming of idee aan voor de Impactlening. Daarom ontvang je een rentekorting tot 1,1% bij nieuwe financiering.

Ik heb een goed idee

Mooie voorbeelden

In de Verspillingsfabriek krijgen producten die overschieten in de markt opnieuw waarde door ze te verwerken in eetbare producten. Zo krijgen bijvoorbeeld de uiteindjes van tomaten, die bij broodjeszaken overblijven, nieuw leven in soep en saus. De soep Barstensvol van de Verspillingsfabriek staat daarmee symbool als innovatieve oplossing tegen voedselverspilling omdat hij gemaakt wordt van deze voedselresten van voedselproducenten. ook ragouts en pastasauzen rollen uit deze fabriek, gemaakt van restproducten. Om de Verspillingsfabriek te ondersteunen verstrekte Rabobank een zogeheten impactlening, een zakelijke lening met rentekorting voor duurzame ondernemingen (zie verderop de pagina).

Meer over de Verspillingsfabriek

Eerder deelden Rabobank en Natuur & Milieu al 100.000 gratis doggybags uit aan restaurants, in 2014 en 2015. Op deze manier willen zij het taboe doorbreken op het meenemen van restjes na een avondje uit eten. Naast deze gratis doggybags, werden er ook nog eens 46.000 doggybags verkocht in de horecamarkt. ‘Minstens 100.000 Nederlanders hebben met een doggybag te maken gekregen in 2014. De uitdeelactie kwam grootst in het nieuws en was zelfs te zien op het achtuurjournaal van de NOS, en van RTL. Een fantastische score, want hiermee kreeg doggybag maximaal bereik onder het Nederlandse publiek. Het doel om het gebruik van de doggybag weer in het maatschappelijk debat te krijgen, is hiermee ook ruimschoots gehaald.

Doggybag campagne
  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor