Duurzamere keuzes maken
tijdens online shoppen

Online winkelen biedt veel gebruiksgemak, maar is niet altijd de beste keuze als je jouw klimaatimpact wilt verkleinen. Wil jij online shoppen en je klimaatimpact beperkt houden? In dit artikel lees je meer over de impact van online shoppen én wat jij kunt doen om gemakkelijk duurzamere keuzes te maken bij een online aankoop.

Als je eens in de zoveel tijd iets online bestelt, dan ben je niet de enige. Daar zit ook precies de uitdaging. De online verkopen stijgen jaar na jaar. In 2020 steeg het aantal online aankopen met bijna 40 procent vergeleken met een jaar eerder en in 2021 stegen de verkoopcijfers ook nog door.  Dat leidde er in 2020 toe dat er maar liefst 778 miljoen pakketten zijn verzonden in en naar Nederland door de zes grootste pakketvervoerders. Dat stapelt dus flink op. Het vervoer van elk van die pakketjes brengt gemiddeld zo’n 260 tot 530 gram CO2-uitstoot per pakket met zich mee. Vermenigvuldig dat met het aantal verzonden pakketjes, dan levert dat een enorme uitstoot op! Dit gaat alleen om het laatste stukje dat een product aflegt (de zogeheten ‘last mile’) van warehouse tot bezorging. En in die laatste kilometers die jouw pakketje aflegt, kun jij het verschil maken.

1. Denk goed na voor je iets koopt

Bedenk je altijd eerst goed voordat je (online) iets koopt: heb je het écht nodig en zo ja, is het nodig om het nieuw te kopen? Spullen an sich hebben namelijk ook veel klimaatimpact. Overweeg daarom ook eens om tweedehands of refurbished producten te kopen of laat spullen repareren wanneer ze stuk zijn. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit, zo doe je langer met producten en stel je de volgende aankoop uit. Huur spullen of leen ze van anderen, als je ze niet vaak nodig hebt. Wil je meer weten over de impact van spullen? Bekijk dan eens dit artikel.

Als je tot de conclusie bent gekomen dat je echt een bepaald product nodig hebt, dan is het belangrijk om wat onderzoek te doen voordat je iets koopt. Bekijk de foto’s en maattabel goed, lees  reviews of gebruik de keuzehulpen die webwinkels aanbieden. Zo weet je beter of een product past bij wat jij nodig hebt. Maak online al je keuze en bestel niet drie maten of verschillende varianten, om thuis pas te besluiten welke je wilt. Retouren hebben namelijk ook veel milieu-impact. Wil je meerdere producten bestellen? Koop dan zoveel mogelijk bij één aanbieder, dan kunnen ze gebundeld worden in één pakket.

2. Kies voor lokale producten en aanbieders

Kies voor lokale producten. Jaarlijks worden er nog miljoenen pakketjes uit andere werelddelen naar Nederland verscheept als gevolg van online aankopen. Dat brengt enorm veel uitstoot en vervuiling met zich mee. Door te kiezen voor een Nederlands of Europees product voorkom je dat het product met een containerschip of het vliegtuig naar ons land wordt gebracht.

3. Kies voor schoner vervoer

Elk pakketje dat je online bestelt, legt een route af van de aanbieder naar jouw huis. In het vervoer kun je keuzes maken die CO2-uitstoot verminderen . Verschillende webwinkels bieden de mogelijkheid om je pakket te laten bezorgen met ander vervoersmiddel dan het bekende diesel-bestelbusje. Denk bijvoorbeeld aan fietskoeriers of elektrische bestelbussen, scooters of fietsen. Ook kun je bij sommige aanbieders een pakket zelf ophalen. Zit de winkel in de buurt? Haal het daar zelf lopend of met de fiets op. Alle kleine beetje helpen en even bewegen is harstikke gezond.

4. Volgende dag in huis? Nee, bedankt!

De volgende dag in huis heeft meer klimaatimpact dan je denkt. Bij een bestelling die de bezorger met spoed moet leveren, maakt hij vaak meer kilometers dan bij een langer vooruit geplande bezorgroute. Heb je het product niet de volgende dag nodig? Dan kun je veel verschil maken door het bezorgmoment één of meerdere dagen uit te stellen. De bezorger kan dan een efficiënte route kiezen en hoeft zo minder kilometers af te leggen.

Heb je meerdere artikelen nodig? Probeer dat zoveel mogelijk bij dezelfde aanbieder te kopen en kies voor alle artikelen hetzelfde bezorgmoment. Het bundelen van pakketjes scheelt weer losse ritten. Laat je het thuis bezorgen? Zorg dan dat je op het bezorgmoment thuis bent of dat de buren op de hoogte zijn. Een bezorger die voor niets een ritje maakt is natuurlijk ontzettend zonde! Of haal je pakketje zelf op.

5. Haal je pakketje zelf op

In Nederland heb je bij de meeste webshops de mogelijkheid om een pakketje aan huis te laten bezorgen, maar steeds meer webshops bieden ook andere mogelijkheden, zoals bezorging bij een pakketpunt of een pakketkluis. Door te kiezen voor zo’n centraal bezorgpunt, hoeft de bezorger minder rondjes te rijden door jouw woonplaats. Hoe meer mensen hiervoor kiezen, hoe voller hij zijn bus kan laden voor één rit.

Servicepunten en pakketkluizen

Er zijn 10.698 servicepunten en pakketkluizen verspreid door heel Nederland, zo blijkt uit onderzoek van ACM. De pakketpunten zijn vaak gevestigd in supermarkten als extra service, maar ook bij allerlei andere winkels. Pakketkluizen (ook wel aangeduid als pakketwanden of parcel lockers) zijn ook in opkomst. Daar kun je 24 uur per dag via een automatisch systeem pakketten afhalen, volledig contactloos. Pakketkluizen worden door pakketvervoerders voornamelijk in de openbare ruimte of op openbare locaties geplaatst (waaronder parkeergarages, winkelcentra, en tankstations). In 2020 stond de teller op 192 pakketkluizen in ons land. Het is wel belangrijk om lopend of op de fiets naar het pakketpunt of de pakketkluis te gaan om echt milieuwinst te boeken. Maar uit onderzoek van ACM blijkt dat 63 procent van de huishoudens inmiddels een servicepunt of pakketkluis op loopafstand heeft (maximaal 500 meter lopen). Zo komt duurzamere bezorging voor steeds meer mensen binnen handbereik!

Waarom kiezen voor een pakketpunt?

Onderzoeksinstituut TNO heeft de effecten van pakketpunten doorgerekend. Wanneer 50 procent van alle pakketten in een bestelronde naar afhaalpunten wordt gebracht in plaats van naar huisadressen, dan spaart dit circa 17 procent CO2 in het totale bezorgnetwerk, per pakket kan het ‘milieuvoordeel’ oplopen tot een besparing van 33% CO2. Vooral voor kleinere tot middelgrote pakketten scheelt het dus veel!

Click & Collect: bestelling ophalen in de winkel

Sommige verkooppunten bieden ook de mogelijkheid om online of telefonisch een bestelling te plaatsen en deze bij een lokale winkel op te halen. Dit is niet heel anders dan zelf langsgaan in de winkel, alleen hoef je nu niet de hele winkel door. Dat scheelt jou tijd en het scheelt vervoer ten opzichte van online bestellingen bezorgd aan huis. Kies je voor deze optie? Bedenk dan of je het pakket lopend of met de (bak)fiets op kunt halen. Dat is een duurzamere keuze dan ophalen met de auto. Steeds meer winkels bieden deze optie aan. Neem contact op met een winkel in jouw buurt of kijk op hun website voor meer informatie.

6. Toch retour? Breng het netjes terug

Pakketje in huis, maar toch niet helemaal wat je verwacht had? Natuurlijk probeer je een miskoop te voorkomen, want je pakketje terugsturen heeft ook veel impact op het milieu. Gelukkig hebben we daar ook tips voor. Wees allereerst voorzichtig met het uitpakken, passen of uitproberen van het product. Na jouw retour kan de aanbieder het dan nog goed doorverkopen. Pak het ongewenste product daarom ook netjes in voor retour. Breng je pakketje vervolgens lopend of met de fiets terug naar het pakketpunt of lever het in bij de dichtstbijzijnde fysieke winkel van de aanbieder. Het is soms mogelijk om je retour mee te geven aan de bezorger als hij je vervangende pakketje komt brengen. Dat scheelt weer een autorit!

Delen
Delen

Over dit project

Dit project is een onderdeel van ...

Dit project is een onderdeel van ...

We moeten de uitstoot van de mobiliteitssector in 2030 gehalveerd te hebben. Niet alleen die van personenvervoer, maar ook die van het wegtransport. Natuur & Milieu vraagt alle bedrijven om bij te dragen: door schoner, anders of minder te vervoeren. 

Alles over dit project

Lees meer

Gerelateerde onderwerpen
[gravityform id="98" title="false" description="false"]
<div class='gf_browser_unknown gform_wrapper' id='gform_wrapper_98' ><div id='gf_98' class='gform_anchor' tabindex='-1'></div><form method='post' enctype='multipart/form-data' id='gform_98' action='/themas/mobiliteit/projecten-mobiliteit/verduurzaming-wegtransport/duurzamere-keuzes-maken-tijdens-online-shoppen/#gf_98' data-abide > <div class='gform_body'><ul id='gform_fields_98' class='gform_fields top_label form_sublabel_below description_below'><li id='field_98_1' class='gfield gfield_contains_required field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' for='input_98_1' >E-mailadres<span class='gfield_required'>*</span></label><div class='ginput_container ginput_container_email'> <input name='input_1' id='input_98_1' required type='email' value='' class='medium' aria-required="true" aria-invalid="false" /> </div></li><li id='field_98_2' class='gfield gfield_contains_required field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' ><span class='gfield_required'>*</span></label><div class='ginput_container ginput_container_checkbox'><ul class='gfield_checkbox' id='input_98_2'><li class='gchoice_98_2_1'> <input name='input_2.1' type='checkbox' value='Ja, houd mij per e-mail op de hoogte van nieuws, aanbiedingen en andere informatie van Natuur &amp; Milieu.' id='choice_98_2_1' /> <label for='choice_98_2_1' id='label_98_2_1'>Ja, houd mij per e-mail op de hoogte van nieuws, aanbiedingen en andere informatie van Natuur & Milieu.</label> </li></ul></div></li><li id='field_98_3' class='gfield gfield_contains_required field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' >Privacy<span class='gfield_required'>*</span></label><div class='ginput_container ginput_container_checkbox'><ul class='gfield_checkbox' id='input_98_3'><li class='gchoice_98_3_1'> <input name='input_3.1' type='checkbox' value='Ja, ik ben 16 jaar of ouder en ik geef toestemming voor het verwerken van mijn persoonsgegevens zoals vermeld in de privacyverklaring.' id='choice_98_3_1' /> <label for='choice_98_3_1' id='label_98_3_1'>Ja, ik ben 16 jaar of ouder en ik geef toestemming voor het verwerken van mijn persoonsgegevens zoals vermeld in de privacyverklaring.</label> </li></ul></div></li><li id='field_98_4' class='gfield gfield_html gfield_html_formatted gfield_no_follows_desc field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' >Bekijk de <A href="https://www.natuurenmilieu.nl/privacy-en-cookiebeleid/" target=_blank>privacyverklaring</A></li> </ul></div> <div class='gform_footer top_label'> <input type='submit' id='gform_submit_button_98' class='gform_button button' value='Versturen' onclick='if(window["gf_submitting_98"]){return false;} if( !jQuery("#gform_98")[0].checkValidity || jQuery("#gform_98")[0].checkValidity()){window["gf_submitting_98"]=true;} ' onkeypress='if( event.keyCode == 13 ){ if(window["gf_submitting_98"]){return false;} if( !jQuery("#gform_98")[0].checkValidity || jQuery("#gform_98")[0].checkValidity()){window["gf_submitting_98"]=true;} jQuery("#gform_98").trigger("submit",[true]); }' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='is_submit_98' value='1' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_submit' value='98' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_unique_id' value='' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='state_98' value='WyJbXSIsIjUzYTVmOWI1MGFlZDU4ZjI0NzYwYTBhZDY0NTJkZjJiIl0=' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_target_page_number_98' id='gform_target_page_number_98' value='0' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_source_page_number_98' id='gform_source_page_number_98' value='1' /> <input type='hidden' name='gform_field_values' value='' /> </div> </form> </div><script type='text/javascript'> jQuery(document).bind('gform_post_render', function(event, formId, currentPage){if(formId == 98) {} } );jQuery(document).bind('gform_post_conditional_logic', function(event, formId, fields, isInit){} );</script><script type='text/javascript'> jQuery(document).ready(function(){jQuery(document).trigger('gform_post_render', [98, 1]) } ); </script>