Vegamonitor: Iedere dag vlees niet meer van deze tijd | Natuur & Milieu

Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Natuur & Milieu publiceert de Vegamonitor 2019. Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd, vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat.

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders.
Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op de 3 Nederlanders. Dit blijkt uit de Vegamonitor 2019, een jaarlijks onderzoek van Natuur & Milieu naar het eetgedrag van Nederlanders.

Met de Vegamonitor onderzoekt Natuur & Milieu het eetgedrag van Nederlanders en hun houding ten aanzien van vlees, vis of vegetarisch eten. Met name jongeren (16 – 40 jaar) maken zich zorgen over de impact van de vleesindustrie op het milieu. Deze generatie eet vaker vegetarisch en bijna de helft steunt het principe dat de milieuschade van vlees in de verkoopprijs moet worden doorberekend. 62% van alle respondenten stelt dat minder vlees de norm wordt, vorig jaar was dit nog 52%.

‘Goed nieuws’, zegt Dorien Ackerman van Natuur & Milieu. ‘De norm ten aanzien van vleeseten verandert. Het merendeel van de mensen beseft zich dat een dag geen vlees eten, helpt voor het klimaat en de natuur. En jongeren lopen daarin glorieus voorop. De totale vleesconsumptie in ons land neemt nog niet af. Maar deze peiling geeft goede hoop op een kentering.’

Vlees eten: eerder uitzondering dan regel
Gemiddeld eten Nederlanders 4 tot 5 dagen per week vlees, 1 dag per week vis, en 1 dag vegetarisch. 40% van de mensen denkt de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten. Steeds meer mensen denken dat vlees eten eerder uitzondering wordt dan regel (21% in 2019,  17% in 2018). Kiezen mensen voor vegetarisch eten, dan zijn kaas, vleesvervangers en ei de favorieten. Klimaat is een belangrijk motief om minder vlees te eten. Gewoonte en routine spelen bij vleeseters een grote rol.

Buiten de deur: vegetarisch aanbod te karig
Buiten de deur dineren betekent voor de meeste Nederlanders vlees of vis eten (84%). Maar dit zou anders kunnen zijn, wanneer horeca meer alternatieven voor vlees zouden aanbieden. De helft van de Nederlanders vindt het huidige aanbod vegetarische gerechten in de horeca namelijk te beperkt. Restaurants zouden beter hun best mogen doen voor een betere balans, vlees, vis en vegetarisch op de kaart.

Gezin bepalend

Zoals bekend: mannen zijn grotere vleesminnaars dan vrouwen. Mannen eten gemiddeld meer dagen in de week vlees. Meer vrouwen dan mannen zijn van plan hun vleesconsumptie te verminderen. Opvallend: gezin en de partner zijn zowel voor mannen als vrouwen de reden om hun eigen voorkeur aan te passen. Mannen geven aan door hun gezin vaker vegetarisch te eten, voor vrouwen is het gezin de reden om vaker vlees te eten.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="186" title="false" description="false"]
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.