Utrecht beste in autodelen | Natuur & Milieu

Utrecht beste in autodelen

De gemeente Utrecht wint de Autodeel Award 2018. De gemeente kwam als beste uit de bus door de brede en langjarige aanpak voor het stimuleren van autodelen. De prijs wordt vandaag uitgereikt tijdens de Dag van de Stad in Amersfoort. Naast Utrecht valt ook Enschede in de prijzen voor het beste autodeelproject.

Het is voor de derde keer dat de prijs wordt uitgereikt. Natuur & Milieu en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) beoordeelden bij dertig gemeenten wat zij doen op het gebied van autodelen. Utrecht scoort goed omdat ze een brede aanpak hebben en al jarenlang inzetten op de groei van autodelen. “Bewoners van straten waar mensen gaan autodelen, kunnen ons bijvoorbeeld vragen om parkeerplekken anders in te richten. Zo krijgen we nog meer ruimte in de stad voor groen en spelen”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk. Verder is op de gemeentesite veel informatie te vinden over autodelen, is er een Actieplan Autodelen en zijn er ‘probeerregelingen’.

Enschede
De gemeente Enschede krijgt de prijs voor het beste autodeelproject. Met een app kunnen ambtenaren de meest duurzame vervoersvariant vinden en zo nodig direct een reservering voor bijvoorbeeld een elektrische deelauto maken. Na een testperiode met 65 ambtenaren volgt begin 2019 opschaling naar alle ambtenaren, privéritten en andere organisaties. “De ambitie om het op te schalen, maakt dit zo’n goed project”, aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. De deelauto’s worden geleverd door een lokaal garagebedrijf, dat na een Europese aanbesteding als beste uit de bus kwam.

Autodelen
Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 41.000 deelauto’s. Deze maand werd door meerdere partijen afgesproken dat dat er in 2021 100.000 moeten zijn en dat het aantal autodelers stijgt van 400.000 nu naar 700.000 in 2021. Deelauto’s zorgen voor minder autoritten, omdat autodeelgebruikers eerder de fiets en het openbaar vervoer pakken. Bovendien zijn de meeste deelauto’s schoner, doordat ze nieuwer, kleiner en zuiniger zijn dan gemiddeld. Ook is er door deelauto’s minder ruimte nodig voor parkeren.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor