Petitie elektrisch rijden

3 september 2015 – 1 op de 3 Nederlanders denkt over 10 jaar elektrisch te rijden, blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu. De prijs van een elektrische auto vormt voor consumenten echter het grootste obstakel om elektrisch te rijden. Daarom start Natuur & Milieu vandaag een petitie waarin zij pleit voor een aanschafpremie op een elektrische auto voor consumenten. De oproep is actueel: binnenkort besluit de Tweede Kamer over de autobelastingen tot 2021, waarmee ook alle maatregelen voor elektrisch rijden worden vastgelegd.

Tijdelijke aanschafpremie
In de petitie roept Natuur & Milieu de staatssecretaris van Financiën op om tijdelijk een premie beschikbaar te stellen aan iedereen die een elektrische auto aanschaft. Voor consumenten in Noorwegen, Frankrijk en Engeland is dit al het geval én een succes. In Noorwegen is een kwart van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch. Ook Duitsland heeft soortgelijke plannen. De aanschafsubsidie is afhankelijk van de prijs van de elektrische auto die men koopt, maar bedraagt ongeveer 5.000 euro. Samen met een coalitie van ANWB, RAI, BOVAG en VNA pleitte Natuur & Milieu in juni al voor dit fonds, als voorstel voor de autobelastingen tot 2021.

Teken de petitie
Iedere consument die wil dat er meer elektrische auto’s in Nederland komen, kan de petitie hier tekenen. De resultaten van de petitie biedt Natuur & Milieu eind september aan de staatssecretaris aan. Zonder stimulering van elektrisch rijden voor de consument raakt Nederland haar koploperspositie kwijt.

Groeistuip om volwassen te worden
‘Deze aanschafpremie moet ervoor zorgen dat elektrisch rijden aantrekkelijk is voor iedereen en niet alleen voor de zakelijke markt. Uiteindelijk profiteert de hele samenleving van elektrische auto’s, ook mensen die geen auto rijden. Want elektrisch rijden is beter voor de gezondheid van mensen en het klimaat,’ aldus Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu.

Longfonds
Het Longfonds ondersteunt de petitie van Natuur & Milieu. ‘Ongezonde lucht inademen maakt longen ziek en dat willen we als Longfonds graag stoppen’ zegt Michael Rutgers, directeur van het Longfonds. ‘Elektrisch rijden draagt bij aan gezondere lucht in Nederland, omdat er geen uitlaat is waar vieze lucht uitkomt en daarom steunen we deze petitie.

Rol overheid
66% van de Nederlanders vindt dat de overheid elektrisch rijden meer moet stimuleren, blijkt uit het onderzoek. Een zelfde groep vindt dat de overheid subsidie moet geven op elektrisch rijden. Slechts 13% vindt dat de overheid niets moet doen om elektrisch rijden te stimuleren.

Elektrische auto zeer geschikt voor consument
Van alle huidige elektrische autorijders in Nederland is 95% leaserijder. Veel belastingvoordelen voor elektrisch rijden zijn de afgelopen jaren naar leaserijders gegaan. Terwijl de elektrische auto juist zo geschikt is voor de consument. Het merendeel rijdt per autorit maximaal 50 kilometer; 80% rijdt tot 50 km naar het werk, 79% rijdt privé per rit maximaal 50 kilometer. ‘Kleine ritjes dus. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is 120 kilometer. Zeer geschikt dus voor 80% van alle Nederlandse ritten. Hoog tijd dat de consument ook toegang krijgt tot elektrisch rijden,’ aldus Maarten van Biezen.

Onderzoek
Een meerderheid (54%) van alle Nederlanders staat positief tegenover elektrisch rijden. 58% vindt dat er meer elektrische auto’s in Nederland moeten rijden. Geld besparen op brandstof (61%), bijdragen aan schonere lucht (58%) en minder CO2 uitstoot (46%) zijn de belangrijkste redenen om elektrisch te rijden. Minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen speelt bij 45% van de ondervraagden een rol. Klik hier voor het volledige onderzoek.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="44" title="false" description="false"]