Opinie: Toekomst zonder vuile auto's? Begin vandaag! | Natuur & Milieu

Opinie: Toekomst zonder vuile auto’s? Begin vandaag!

Alle vervuilende auto's moeten de stad uit en wel zo snel mogelijk, vinden Anne Knol, Michael Rutgers en Marjolein Demmers.

Een stad zonder uitlaatgassen, wie wil dat niet? Ooit wordt dat de werkelijkheid. De voornaamste vraag is: wanneer en hoe?

De urgentie vliegt ons ondertussen om de oren. Nog steeds overlijden jaarlijks minstens 12.000 mensen vroegtijdig door vieze lucht. Het klimaat heeft ook geen tijd meer om te wachten; onze CO2-uitstoot moet per direct naar beneden. Vorige week riep een Brusselse denktank Europese steden op om in 2030 alle auto’s met verbrandingsmotor uit de stad te weren. Volgens de onderzoekers wordt personen- en vrachtvervoer het belangrijkste obstakel bij het terugdringen van de CO2-uitstoot in Europa.

De urgentie is groot. Want per jaar sterven 12.000 mensen door vieze lucht.

Autoluw

Sommige Nederlandse steden ondernemen al actie. Zo worden wijken autovrij of autoluw, en weren enkele gemeenten door middel van milieuzones de meest vervuilende auto’s uit de binnenstad. Door dit soort milieuzones om de paar jaar aan te scherpen, kan geleidelijk worden toegewerkt naar een gezonde en duurzame stad zonder vervuilend verkeer. Dat kan niet zo maar van de ene op de andere dag.

Om de bereikbaarheid van de stad op peil te houden, moet flink geïnvesteerd worden in duurzaam vervoer voor iedereen: goed openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en elektrische (deel)auto’s. Ook is het zaak milieuzones op tijd aan te kondigen, zodat mensen daar alvast rekening mee kunnen houden, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een auto.

Stip op de horizon

Wij roepen gemeenten op om nu vast die uitstootvrije stip op de horizon te zetten. Er gaan dan nog jaren overheen voor het zover is, maar de gemeente en de burger kunnen die jaren optimaal benutten om deze noodzakelijke stap goed voor te bereiden.

Door flink investeren in duurzaam vervoer houden we de steden bereikbaar. De transportbranche is de enige sector waar de CO2-uitstoot de afgelopen jaren toenam. Werk aan de winkel dus.

Kamerdebat

Maar gemeenten kunnen dit niet zonder de rijksoverheid. In de Tweede Kamer wordt morgen gedebatteerd over een duidelijk en uniform systeem voor milieuzones, waarbinnen gemeenten hun eigen keuze kunnen maken.

Daarbij is het noodzakelijk dat de Kamer het nu vast mogelijk maakt dat gemeenten aankondigen dat zij, bijvoorbeeld in 2030, alleen nog maar uitstootvrije auto’s in de stad willen.

Het nieuwe, uniforme systeem voor milieuzones moet daarin voorzien. We hebben een toekomstbestendige aanpak nodig. Want die uitstootvrije toekomst, die gaat er hoe dan ook komen. En regeren is tenslotte vooruitzien.

Anne Knol is campagneleider bij Milieudefensie, Michael Rutgers is directeur van het Longfonds, Marjolein Demmers is directeur van Natuur & Milieu.

Dit artikel is ook gepubliceerd in het AD van 18 april 2018.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor