Ook nieuwe plug-in hybrides stoten veel meer CO2 uit dan wordt beweerd | Natuur & Milieu

Ook nieuwe plug-in hybrides stoten veel meer CO2 uit dan wordt beweerd

Nieuw onderzoek bevestigt dat plug-in hybrides het klimaat veel meer vervuilen dan autofabrikanten beweren. Dit geldt eveneens voor de nieuwste en meest populaire modellen. Natuur & Milieu wil daarom dat het kabinet de genereuze belastingvoordelen voor plug-in hybrides beëindigt.

Recente tests, in opdracht van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E), bevestigen dat plug-in hybrides het klimaat veel meer vervuilen dan autofabrikanten beweren. Dit geldt eveneens voor de nieuwste en meest populaire modellen. Natuur & Milieu wil daarom dat het kabinet de genereuze belastingvoordelen voor plug-in hybrides beëindigt.

T&E liet drie van de meest populaire plug-ins modellen in de praktijk testen: de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander. Op een volledig opgeladen batterij en in optimale omstandigheden stootten de modellen 28-89% meer CO2 uit dan de autofabrikanten aangeven. Op een lege batterij stootten ze drie tot acht keer zoveel uit als de officiële waarden. Wanneer de auto de batterij oplaadt tijdens het rijden stoten de auto’s drie tot twaalf keer meer uit. De tests zijn uitgevoerd door technisch onderzoeksbureau Emissions Analytics.

‘Vaak krijgen de bestuurders de schuld van de hoge uitstoot van plug-in hybrides, omdat zij hun auto niet opladen’, zegt Rob van Tilburg, directeur Programma’s, van Natuur & Milieu. ‘Maar dat is maar een deel van het verhaal. De meeste auto’s zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende benzine- of dieselmotoren en kunnen vaak niet snelladen. Tenzij je heel behouden rijdt, schieten de werkelijke emissies omhoog. En toch kiest de overheid ervoor om de productie te stimuleren.’

Forse subsidie voor klimaatonvriendelijke auto
De Nederlandse overheid subsidieert plug-in hybride auto’s rijkelijk door korting te geven op de aanschafbelasting (BPM). De Volvo XC60 heeft als benzinevariant bijvoorbeeld € 13.000,- en voor de plug-in hybridevariant is dat slechts € 450,-. Dit geldt ook voor de andere merken die een plug-in hybride versie van hun modellen op de markt brengen. En hoe groter de auto, hoe groter het verschil. Van Tilburg: ‘Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s. Bijvoorbeeld door meer subsidie beschikbaar te stellen voor particulieren die een kleinere elektrische auto willen aanschaffen.’

100% elektrische auto’s geschikter voor lange reizen
Met een lege batterij kunnen de drie onderzochte modellen nog slechts 11 tot 23 km rijden op de motor, voordat ze hun officiële CO2-uitstoot per kilometer overschrijden. Dat betekent vanuit klimaatperspectief bekeken, dat de meest populaire plug-in hybrides niet erg geschikt zijn voor langere reizen. Ze moeten veel vaker worden opgeladen dan 100% elektrische auto’s, die ongeveer 300 km rijden met één lading.

Plug-in hybrides onrechtmatig beloond
De verkoop van plug-in hybrides maakt het voor autofabrikanten gemakkelijker om aan hun Europese CO2-normen te voldoen, aangezien zij daarvoor extra credits krijgen. Een plug-in hybride telt mee voor de 50g emissie, die ze niet halen. En de fabrikanten krijgen daar bovenop een ‘bonus’ van 5% die ze meer mogen uitstoten dan de CO2-norm, als hun aandeel nieuwverkopen meer dan 15% elektrisch en hybride is. Deze normen worden volgend jaar herzien. Hét moment om te stoppen met het aanjagen van de productie van de plug-in hybrides en te gaan rekenen met de werkelijke uitstootcijfers vindt Natuur & Milieu. ‘We vragen de Nederlandse overheid zich hier op Europees niveau voor in te zetten’, aldus Van Tilburg.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor