Ook na coronacrisis minder zakelijk vliegen | Natuur & Milieu

Ook na coronacrisis minder zakelijk vliegen

Grote werkgevers zeggen dat ze hun personeel ook na de coronacrisis minder laten vliegen voor zakelijke reizen.[1] Eerder bleek al uit onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu dat twee derde van de medewerkers van grote bedrijven verwachtten dat er ook na corona minder zakelijk gevlogen zou worden. Bedrijven kijken nu anders naar internationaal zakelijk reizen. Waar het eerst normaal was om voor zakelijke meetings even een vliegtuig te pakken, lijken bedrijven steeds meer gewend aan op afstand vergaderen en zaken doen. In december sprak Nieuwsuur met een aantal grote werkgevers en bleek dat zij inderdaad het aantal zakelijke vluchten laag willen houden, ook als corona voorbij is.[2]

Voor veel bedrijven die internationaal werken (bijvoorbeeld consultancy, finance, multinationals) maakt zakelijk vliegen een groot deel uit van de totale CO2-uitstoot oplopend tot de helft en meer.[3] Veel bedrijven hebben nu ruime ervaring met werken op afstand en digitaal vergaderen en hierdoor wordt het makkelijker om het vliegtuig te laten staan. Door de coronacrisis is er wereldwijd een enorme versnelling gekomen in het digitaal vergaderen en werken.  Opdrachtgevers, leveranciers, overheden en consumenten investeerden massaal in digitaal en op afstand communiceren. Ook lijken taboes en vooroordelen ten aanzien van op afstand zaken doen doorbroken. Waar eerst ‘de klant verwacht dat ik reis’ de norm was, is het nu standaard geworden om elkaar digitaal te ontmoeten. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat we ook zonder reizen het merendeel van ons werk prima kunnen uitvoeren.

Vliegwijzer

Natuur & Milieu publiceerde in samenwerking met de Anders Reizen coalitie, bestaande uit de 70 grootste werkgevers van Nederland, de Vliegwijzer – een handleiding voor werkgevers voor het reduceren van de uitstoot van zakelijke vliegreizen. De bedrijven maakten eind 2019 afspraken over welke maatregelen ze doorvoeren om in 2030 de helft minder CO2 uit te stoten met zakelijk reizen.  Onder andere door minder vaak en ver te vliegen, minder businessclass, meer op afstand te vergaderen en vaker de trein te nemen, kunnen bedrijven nu grote stappen zetten.

Nu geven Natuur & Milieu en Anders Reizen deze handleiding in het Engels uit zodat ook Europese bedrijven het kunnen gebruiken om hun vliegemissies te reduceren. Benieuwd naar de Vliegwijzer of de International Business Travel Guide voor je bedrijf? Download ze hier gratis.

 

Wat bedrijven van plan zijn met zakelijk vliegen na corona:

 

ABN Amro verwacht minder te gaan vliegen
Adyen verwacht minder te gaan vliegen
Aegon verwacht 50 procent minder te gaan vliegen
Akzo Nobel was al voor corona bezig met beheersing van reisgedrag
Arcadis verwacht 30 procent minder te gaan vliegen
ASML verwacht 25 tot 30 procent minder te gaan vliegen
DSM was al voor corona begonnen met klimaatbewuster reizen
FMO verwacht 20 tot 50 procent minder te gaan vliegen
ING verwacht minder te gaan vliegen
Philips verwacht dat het aantal vliegreizen significant lager zal zijn
PwC verwacht 25 tot 50 procent minder te gaan vliegen
Rabobank verwacht 55 procent minder te gaan vliegen
Rijksoverheid kan geen verwachting uitspreken over het aantal vliegreizen
Unilever verwacht aanzienlijk minder zakelijke internationale reizen
Heineken, KPN en Shell wilden niet reageren op vragen van Nieuwsuur
 

(Bron, Nieuwsuur 18 december 2020[4])

Bronnen:

[1] Nieuwsuur (18 december 2020). Grote Nederlandse bedrijven gaan ook ná corona minder vliegen.

[2] Nieuwsuur (18 december 2020). Grote Nederlandse bedrijven gaan ook ná corona minder vliegen. 

[3] Climate Neutral Group (2018) Zakenreizen: De 10 succesfactoren voor een duurzaam reisbeleid.

[4] Nieuwsuur (18 december 2020). Grote Nederlandse bedrijven gaan ook ná corona minder vliegen.

 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor