Doggybag-taboe neemt af in Nederland | Natuur & Milieu

Doggybag-taboe neemt af in Nederland

[Deze campagne is niet meer actueel.]

 

 

Het taboe op de doggybag neemt langzaam af in Nederland. 38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. In 2015 was dit 47% en in 2014 schaamde 52% zich nog om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Motivaction en Panelwizard. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen.

415.000 doggybags

Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa en de Rabobank. Daarnaast werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Naast onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling. Daarnaast vinden we het als zuinige Hollanders zonde van het geld om voedsel weg te gooien,’ aldus Talitha Koek, woordvoerder van Natuur & Milieu.

Voedselverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar

Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Depa ontwikkelde twee types doggybags en biedt daarmee de horeca de mogelijkheid om op een stijlvolle manier de doggybag in te zetten richting hun gasten. Klik hier en hier voor beeldmateriaal van de doggybag.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor