Plezier van zeewier | Natuur & Milieu

Plezier van zeewier

Zeewier wordt vaak geassocieerd met de Aziatische keuken, maar krijgt ook in Europa steeds meer bekendheid en dat is een goede ontwikkeling! Dit ‘waterplantje’ is namelijk hartstikke gezond en groeit overvloedig in de Nederlandse wateren. 

Zeewier en algen lenen zich goed als vleesvervangers: een bron van eiwitten en ijzer, rijk aan vezels en bevatten veel mineralen en vitaminen. Daarnaast belasten ze het milieu weinig doordat ze bijna geen grondstoffen nodig hebben en niet uit verre landen komen.

Er zijn heel veel soorten zeewier, maar dit zijn de populairste eetbare soorten:

Nori

Nori is misschien wel de bekendste zeewier. Het kan op vele manieren in het eten verwerkt worden: vooral de sushi is bekend, maar het is ook lekker bij bonen, granen, pasta of rijst. Verder is het ook heerlijk als snack, in de salade, in roerbakgerechten, stoofpotten en soepen. Nori heeft een sterke visachtige smaak.

Dulse

Dulse is een rood zeewier dat vaak als vlokken wordt verkocht. Dulse kan in de pan of in de oven gebakken worden. Verder wordt het vaak toegevoegd aan soep, stoofschotels, sandwiches en salades, of als ingrediënt voor in pizza- of brooddeeg. Dulse doet het goed bij schelpdiergerechten en als topping van salades. Dit wier staat echt bekend als snack. Dulse bevat veel vezels en heeft een nootachtige, zilte en zachte smaak. Dit zeewier heeft een hoge concentratie eiwitten. Hoger zelfs dan bijvoorbeeld kip of amandelen!

Zeesla

Zeesla is een groenwier en groeit in zeeën over de hele wereld, dus ook in de Noord- en Waddenzee. Zeesla wordt vaak rauw gebruikt in salades. Verder is het ook uitermate geschikt als smaakmaker bij soepen, maar kun je ook goed stoven, bakken of zelfs als thee drinken! Het heeft een bijna nootachtige, zout-zoete spinaziesmaak. Gedroogd is  zeesla vrij stug, maar wanneer het een paar minuten in water geweekt heeft is het heerlijk zacht. Je kan zeesla roosteren in de oven op 95 graden en vervolgens over een gerecht strooien of als snack eten.

Wakame

Wanneer we wakame eten, is dit meestal felgroen. Toch behoort dit plantje tot de bruinwieren! Wakame is te verkrijgen in twee varianten. Waarschijnlijk ben je bekend met de supermarktversie in de vorm van de Japanse zeewiersalade. Naast deze salade, kan je wakame bij ook gedroogd bij de toko kopen. Dan moet je deze nog zelf weken in lauw water. Let hierbij wel op dat bij het weken dat het wier wel heel erg kan opzwellen! Na het weken nog even 10 minuten koken en de nerven eruit halen. Je kan het dan perfect gebruiken voor in salades of soepen.

Wakame heeft een zacht en zoete smaak en fijne structuur. Vaak wordt de smaak vergeleken met de verfijnde smaak van oesters: de zee is namelijk te proeven in deze wiersoort. Wakame wordt vooral veel toegepast in soepen en salades. Met name in de misosoep (een Japanse soep) is de wakame een cruciaal ingrediënt. In Japan wordt het als een echte lekkernij gezien.

Kombu/kelp

Er zijn meer dan 300 soorten kombu/kelpen. Een aantal soorten kelpen is bekend in Nederland: de vingerwier, ofwel vingerkombu of de suikerwier, ook wel bekend als de zoete kombu. Dé Kombu (Konbu in het Japans) is wellicht de bekendste bruine wier en wordt ook wel King of the Sea genoemd. Deze kombu wordt met name veel gebruikt in de Japanse, Chinese en Koreaanse keuken.

Kombu is een smaakversterker en heeft een kruidige smaak. In Azië wordt kombu als groente gegeten in verschillende gerechten. Een alleskunner met die typerende umami-smaak. Deze gedroogde bruinwier kun je op heel veel verschillende manieren eten (gedroogd, vers, geroosterd, bevroren, gebakken, ingemaakt, gekookt, gewokt, gemarineerd of gekonfijt en zelfs als sashimi of thee), maar kombu is het meest bekend als een van de hoofdingrediënten van verse dashi bouillon.

Recepten

Omdat zeewier veel gezonde voedingsstoffen bevat, heb je er niet veel van nodig om aan je dagelijkse portie mineralen en vezels te komen. Het is dus ideaal om je pasta’s of salades mee te verrijken. Zo kan je dus op een eenvoudige manier kennismaken met de heerlijke ziltige smaak van zeewier! Eet smakelijk!

Tip:
Als je vers zeewier gebruikt, was het dan goed. Het is niet zo lekker om te kauwen op zandkorrels! Ook gepekeld zeewier uit de natuurwinkel moet goed geweekt te worden. Het pekelzout zorgt er voor dat het zeewier langer houdbaar is. Knijp na het weken zachtjes het water uit het zeewier en dep het dan droog. 

Rijstsalade met edamame en zeewier

Bekijk dit recept

Zeewierpasta pesto

Bekijk dit recept

Pesto van de zee

Bekijk dit recept

Geschreven door: Mark de Jongh & Susanne Hagen

Meer?

  • Meer recepten met zeewier of algen vind je op ons Pinterestbord!

Je maandelijkse portie nieuws en inspiratie

Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste onderzoeken, de lekkerste duurzame recepten en een heleboel leuke tips en weetjes? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

  • Bekijk de privacyverklaring
 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor