De vliegbelasting geldt nu alleen voor passagiers die hun reis in Nederland beginnen en het kabinet wil dat ook zo houden. Jij betaalt straks 47 euro voor een vlucht naar je tante in Marokko. Maar iemand die vanuit Finland via Schiphol naar Marokko vliegt, en misschien wel naast jou in het vliegtuig zit, betaalt niets. Want overstappers zijn uitgezonderd van vliegbelasting. Op Schiphol zijn er tientallen miljoenen overstappers per jaar: de zogeheten transferpassagiers. Zij zetten geen voet buiten de luchthaven, maar veroorzaken met hun overstap wel extra uitstoot boven Nederland.
Ook blijven businessclass-reizigers vanaf 2027 hetzelfde bedrag betalen als economyclass-passagiers. Dit is vreemd, want businessclass-stoelen nemen in een vliegtuig veel meer ruimte in. Kortom: meer beenruimte, meer uitstoot per persoon, maar nog steeds dezelfde belasting. Voor privéjets bestaat er ook nog geen speciaal tarief, terwijl zij per passagier zo’n 14 keer meer vervuilen dan economyclass-reizigers in normale lijnvluchten. Niet echt eerlijk, toch?
Ten slotte wil het kabinet uitzonderingen maken voor bestemmingen waarmee Nederland of Europa een ‘speciale band’ heeft. Denk aan Caribisch Nederland of de Canarische Eilanden. Vlieg je naar Aruba? Dan betaal je vanaf 2027 nog steeds maar 29 euro belasting. Vlieg je even ver, maar naar Venezuela? Dan betaal je 71 euro. Zelfde afstand, zelfde uitstoot, maar bijna 2,5 keer zo duur. Dat is een voorbeeld van hoe de nieuwe vliegbelasting nog steeds níet eerlijk is.