Toen ik deze cijfers over vliegen onder ogen zag... | Natuur & Milieu

Toen ik deze cijfers over vliegen onder ogen zag...

Met zijn verhaal over schokkende cijfers omtrent de Nederlandse luchtvaart sloeg Jelmer Mommers van de Correspondent de spijker op zijn kop. Wat we stiekem al wisten, werd ons opnieuw pijnlijk duidelijk gemaakt. We dromen er massaal van om naar tropische oorden te vliegen. Maar eigenlijk kan het niet meer.

Met zijn verhaal over schokkende cijfers omtrent de Nederlandse luchtvaart sloeg Jelmer Mommers van de Correspondent de spijker op zijn kop. Wat we stiekem al wisten, werd ons opnieuw pijnlijk duidelijk gemaakt. We dromen er massaal van om naar tropische oorden te vliegen. Maar eigenlijk kan het niet meer. 

Tot en met 2036 verwacht Boeing de huidige wereldwijde vloot te verdubbelen, schrijft hij. “De sector is wereldwijd met een opmars bezig en zal in 2050 goed zijn voor een vijfde van alle uitstoot. En daar komt nog een ongemakkelijke waarheid bij”. Een vliegtuig stoot namelijk niet alleen CO2 uit, maar lanceert ook stikstofoxiden, waterdamp en aerosolen de atmosfeer in. Om maar te zwijgen van ultrafijnstof, geluidsoverlast en natuurschade. En het fraaiste van alles? Alle kosten die dit met zich meebrengt zitten niet in de prijs van een ticket. 

63% duurder
En vooral van die ticketprijzen waar Mommers over schrijft zijn niet genoeg mensen zich bewust. Wist je dat een ticket, als we de BTW-vrijstelling, accijns op kerosine, klimaatverandering, luchtvervuiling en klimaatverandering erbij rekenen, eigenlijk 63% duurder zou moeten zijn? Het rapport dat in opdracht van Natuur & Milieu is gepubliceerd, laat dat zien.  

Een andere eyeopener uit het artikel is dat schoon vliegen voorlopig een illusie is. Jelmer: “De sector praat graag over de toegenomen efficiëntie van vliegtuigen, maar groeit tegelijkertijd zo hard dat elke uitgespaarde druppel kerosine alsnog wordt verbrand.” Gelukkig lijkt de luchtvaartsector en de overheid er inmiddels ook van overtuigd dat grootschalig elektrisch vliegen nog decennia op zich laat wachten.   

Gratis uitstootrechten
Goed, nu we de feiten niet meer kunnen ontkennen draaien we onze hoofden naar de EU en onze overheid. Wat opvalt is dat in alle plannen rond het klimaatakkoord van Parijs, de luchtvaartsector niet wordt genoemd. Uiteraard wil geen enkel land de uitstoot van deze sector meenemen in hun berekeningen. Daarmee valt de luchtvaart helemaal buiten de berekeningen. Mommers: “Vluchten binnen de EU vallen wel onder het ‘emissiehandelssysteem’ dat bedoeld is om de uitstoot een prijs te geven en zo onaantrekkelijker te maken. Maar luchtvaartmaatschappijen krijgen ruim 80 procent van hun ‘uitstootrechten’ gratis en het deel dat ze moeten bijkopen is spotgoedkoop.” De afgelopen tijd hebben we flink strijd gevoerd om deze getallen meer in de openbaarheid te krijgen. Beetje bij beetje lijkt dit nu zijn vruchten af te werpen, en begint de publieke opinie te verschuiven. Ook beseffen mensen er op kerosine onterecht geen belasting wordt geheven.  Dit alles kost de schatkist, volgens onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu, jaarlijks 2,1 miljard euro. 

En daar is ‘ie. De waarheid. Jelmer Mommers schrijft dat één retourtje Amsterdam-New York net zo schadelijk is als het eten van duizend Big Macs. Maar toch blijft half Nederland kiezen voor een reis met het vliegtuig, terwijl de charme van een prachtige reisbestemming in de buurt uit het oog verloren wordt.  

Niet vliegen, dát is moedig
Laten we tot slot inzoomen op die grensverleggende verleidelijkheid van een verre bestemming. De spanning, het ontdekken van nieuwe culturen, het wegsmelten van vooroordelen en, niet te vergeten, het eten. Iemand die naar de andere kant van de wereld reisde werd plotseling iemand om naar op te kijken en jaloers op te zijn. Maar wat bleek? Alles dat je nodig had was geld en een beetje lef. En zelfs van dat lef is geen sprake meer, want ‘nee’ zeggen tegen vliegen is ondertussen moediger geworden dan er vrolijk aan mee doen. 

Bekijk het eens zo. Smacht je naar een authentieke dahl? Die van je Indiase buurvrouw smaakt minstens zo lekker in Nederland. En als je de trein neemt en langs de prachtige Kroatische kust wandelt is de lucht net zo zalig als die in Australië. Bovendien tel je heus mee zonder op sociale media op te kunnen scheppen over het zwemmen met biggetjes op de Bahama’s en hoef je niet door de grond te zakken van schaamte als tijdens een familieverjaardag blijkt dat je nog nooit een olifant gewassen hebt. 

We leven in 2018 en dingen zijn veranderd. Laten we de oer-Hollandse koe dan eindelijk bij de hoorns vatten en toegeven hoe egoïstisch we met z’n allen bezig zijn. Onze zelfverwerkelijking gaat ten koste van onze wereld. Het is als dat gezellige glaasje met sigaretten dat vroeger standaard op tafel stond: het heeft zijn charme verloren. Eerlijk, is het niet veel indrukwekkender om jezelf te vinden aan deze kant van de wereld?  

Ben je ook klaar met belastingvrij vliegen? Steun dan onze oproep voor een eerlijke belasting op vliegen. 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor