Stimulering elektrisch rijden essentieel voor klimaat en schone lucht

Stimulering elektrisch rijden essentieel voor klimaat en schone lucht

In 2030 moeten alle nieuw gekochte auto’s emissievrij bij de autodealer wegrijden. Dit heeft het kabinet toegezegd in het Regeerakkoord. En met goede reden: voor schone, gezonde lucht en voor het terugdringen van de CO2-uitstoot moeten auto’s met een uitlaat zo snel mogelijk vervangen worden door auto’s met een stekker.

De aanschafsubsidie die in het conceptklimaatakkoord staat, is dan ook een slimme zet. Deze zorgt ervoor dat elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker wordt voor wie een nieuwe auto overweegt. Het slaat twee vliegen in één klap: het stimuleert direct de nieuwe verkoop van stekkerauto’s. En het zorgt vervolgens ook voor een groter aanbod op de tweedehands markt, zodat ook de kopers met een kleinere beurs ervan profiteren.

Tijdens het kamerdebat over het klimaatakkoord afgelopen dinsdag leek deze subsidie plots onder druk te staan. Het sneuvelen van deze subsidie zou slecht nieuws betekenen voor de doelstelling uit 2030 en daarmee voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Jaarlijks overlijden ruim 10.000 mensen in Nederland door slechte luchtkwaliteit. De klimaatimpact is ook fors: personenauto’s veroorzaken 13 procent van de Nederlandse CO2-uitstoot.

De omslag naar een elektrisch wagenpark gaat helaas niet vanzelf. Financiële prikkels zijn hierbij cruciaal. Vooralsnog rijden er in Nederland vooral zakelijke auto’s met een stekker rond. Dat is een direct gevolg van de belastingvoordelen voor zakelijk elektrisch rijden. O.a. een gunstige bijtelling en  vrijstelling van BPM en MRB trokken kopers over de streep om elektrisch te verkiezen boven fossiel.

Ook in het buitenland zien we het directe effect van financiële prikkels. Zo is in Noorwegen inmiddels een derde van alle nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch, mede dankzij aanschafsubsidies en andere financiële voordelen als gratis gebruik van oplaadpunten en tolwegen. Daar begint nu ook de tweedehands elektrische markt volwassen vorm aan te nemen. Iets waar we in Nederland ook om staan te springen, zodat uitstootvrij rijden voor alle automobilisten binnen handbereik komt.

Uiteindelijk profiteert de hele samenleving van de versnelde omslag naar een elektrische wagenpark, ook mensen die geen auto rijden. Het brengt niet alleen de klimaatdoelstellingen sneller binnen bereik, maar draagt ook direct bij aan een betere luchtkwaliteit en daarmee aan de gezondheid van mensen. Alle reden dus om de aanschafsubsidie overeind te houden.

Marjolein Demmers,
Directeur Natuur & Milieu

Dit opiniestuk stond in het Algemeen Dagblad van 12 februari 2019.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor