Interview met Dorien Ackerman over Project A15 | Natuur & Milieu

Interview met Dorien Ackerman over Project A15

Een ambitieus project: 40.000 mensen in 3.500 elektrische deelauto’s krijgen, in de omgeving van de snelweg A15. De A15 moest hiermee dé duurzame energiesnelweg worden.

Dorien Ackerman, projectleider elektrisch rijden, moest deze droom werkelijkheid zien te maken. Niet geheel zonder tegenslagen, maar met volharding, is het Natuur & Milieu gelukt de eerste milieuorganisatie ter wereld te worden die elektrische auto’s verkoopt. Benieuwd hoe? Lees verder voor een korte recap van het interview met Dorien Ackerman over Project A15. 

Project A15

Een spannend en innoverend initiatief van Natuur & Milieu: Project A15. In samenwerking met de Postcode Loterij, pioniers, partners, deelnemers en medewerkers van Natuur & Milieu werd het project gerealiseerd. In de zomer van 2013 startte de eerste inruilactie, waarmee het allemaal begon. De slogan ‘Je volgende leaseauto heeft een stopcontact’ moedigde vele leaserijders aan om over te stappen op elektrisch rijden. Natuur & Milieu kwam in contact met Nissan, die over honderd full electric auto’s beschikte voor pilots elektrisch rijden. “We zagen onmiddellijk kansen”, aldus Dorien, “Er werd een auto ingezet voor rijscholen, die een maand lang elke leerling minstens 1 les in een elektrische auto lieten rijden. Deze leerlingen zijn immers de toekomstige rijders.” Een roadshow aan rijscholen volgde: spontaan meldden eigenaren van rijscholen zich aan om deel te nemen aan Project A15. Dorien Ackerman dacht na over hoe het elektrisch leasen nog aantrekkelijker gemaakt kon worden.

De testrijder

Samen met de Rotterdamse autodealer VKV en het jonge autodeelplatform Snapp Car werd een nieuw concept bedacht: de Testrijder. Dorien Ackerman noemt het concept ‘briljant’, omdat het op een laagdrempelige manier de rijders kennis laat maken met elektrisch rijden. Het idee van het concept was dat een vaste eigenaar van een elektrische auto de eigen auto deelt, waardoor testrijders elektrisch rijden kunnen uitproberen. De Testrijder leaset een gloednieuwe elektrische Nissan LEAF via Project A15 tegen een aantrekkelijk tarief en verzorgt zelf de verhuur. “Eigenlijk is een Testrijder een ondernemer die zelf de verhuur en promotie doet. Vanuit het hogere idee dat dan minder mensen een eigen auto aanschaffen, volledig elektrisch rijden en daarmee mooie milieuwinst boeken”, vertelt Dorien.

Persoonlijk contact is belangrijk omdat veel mensen behoefte hebben aan persoonlijke instructie voor ze instappen

Vervolgens werd de grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit georganiseerd. “Tien Rotterdamse Testrijders hadden in maart 2014 de primeur. Als zij allen hun auto minstens tien keer per maand zouden delen, konden 1200 stadgenoten meeliften. Daarmee werd dit experiment de grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit”, laat Dorien weten. De Testrijders haalden alles uit de kast om de testrit te laten slagen: zij waren actief via blogs, op social media, op lokale radiostations en een enkeling zelfs in een landelijk medium. En dit allemaal heeft bijgedragen aan het feit dat elektrisch rijden niet alleen maar voor zakelijk gebruik is, maar ook voor de consument.

project a15

Samenwerken

Om de particulieren over de streep te trekken, moesten we samenwerken met leasemaatschappijen. “We gingen in gesprek met de eigen leasemaatschappijen van de auto-importeurs zoals Nissan, Renault en Volkswagen. Zelfs zij durfden het niet aan”, vertelt Dorien. “Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij DirectLease, dat een paar maanden daarvoor met privé lease gestart was. Wij hoefden hen alleen nog maar te overtuigen van elektrisch rijden. Zij wilden heel graag. We wisten een gouden combi tot stand te brengen met Nissan, die een garantie gaf voor de restwaarde na vier jaar.”

Het overkoepelende idee van Project A15 was dat de elektrische auto’s zouden rijden op lokaal opgewekte stroom uit zon en wind. “Het eerste idee om de stroom via laadpalen langs de snelweg te tanken was van de baan omdat tijdens de rit bleek dat de stroom van de laadpalen via het stroomcontract van de leverancier liep. Dus wel groene stroom, maar niet lokaal opgewekt. Die droom spatte uiteen”, aldus Dorien. Er werd gezocht naar een andere oplossing: hier ontstond het idee om de auto’s te laden via zonnestroom of windstroom uit het Nederlandse windpark.

project a15

Elektrisch vervoer projecten

Dorien vindt de privé lease-actie Nu Elektrisch het meest baanbrekende onderdeel van het project. Daarnaast zijn de Testrijders nog steeds haar helden. “Natuur & Milieu heeft door Nu Elektrisch een sterke positie op de markt van elektrisch vervoer gekregen. Het is gelukt om de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4% te handhaven tot en met 2020.” Dankzij deze actie werden particulieren over de streep getrokken en meldden, in het half jaar dat de actie open stond, 550 mensen zich aan. Baanbrekend succes dus voor Natuur & Milieu. Helaas betekent dit niet dat de markt voor elektrische auto’s net zo versnelt kon worden als de markt voor zonnepanelen. De elektrische auto’s blijven immers een stuk duurder dan benzine auto’s.

Desalniettemin heeft Natuur & Milieu een duurzame weg aangelegd in de elektrische automarkt. “We verleggen onze focus definitief naar de consument en gaan helpen om de tweedehandsmarkt op gang te brengen zodra de eerste auto’s uit de zakelijke lease komen. We gaan gewoon weer heel veel mensen blij maken met elektrisch rijden!”, aldus Dorien Ackerman.

Project a15

Meer interviews lezen? Bekijk dan ons boek ‘A15 Dichter bij de droom’.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="186" title="false" description="false"]
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.