Oer-Hollandse boerenkool

Mega gezond, en veelzijdiger dan je denkt!

Boerenkool. Iedereen die in Nederland is geboren of opgegroeid kent het. Maar naast de bekende (of beruchte) stamppot, bekend van diverse schaats- en worstreclames, kun je nog veel en veel meer met dit prachtige groen. Omdat boerenkool van een beetje vorst houdt, zoals veel koolsoorten, is deze groente er bij uitstek eentje om in de winter van te genieten. Kale, zoals ze hem in het Engels noemen, is een echte hype. En met een goede reden. Boerenkool is namelijk onwijs gezond!

Boerenkool, uit de koolfamilie (Brassicaceae), is een van de meest bekende en iconische Hollandse groenten. Vaak kennen mensen hem alleen in fijngesneden vorm in een zakje of al door een stamppot heen verwerkt. In de natuur is boerenkool een laag groeiende plant met krullende bladeren van diepgroene kleur. Soms heeft de nerf een mooie roze tint.

Waarom goed (voor je)?

Boerenkool draagt met verve de naam superfood: het zit bomvol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Boerenkool heeft bijvoorbeeld de b van B-vitaminen: B1, B2, B3, B6 en B11. Daarnaast zitten er veel vitaminen E in. En ben je verkouden en heb je wat vitamine C nodig? Vergeet je versgeperste sinaasappelsapje: boerenkool bevat meer vitamine C dan een appeltje van oranje! In ieder geval de rauwe blaadjes. Deze moet je echter wel goed kauwen wil je al deze vitamines goed kunnen opnemen: koken is dan eenvoudiger al gaat er wel wat van de vitamines verloren. Maar boerenkool bevat verder ook de mineralen mangaan, koper, calcium, kalium, ijzer, selenium, fosfor, zink en magnesium: deze gaan geen centje verloren bij koken. Kortom, een gezond hapje!

Je zou kunnen zeggen dat boerenkool een heel milieuvriendelijke groente is: in het seizoen eet je boerenkool gewoon van de koude grond uit Nederland. Dat betekent dat kool niet in een kas geteeld wordt maar gewoon buiten op de akker. Dus ook in de vrieskou: daar wordt de kool alleen maar beter van. Een oude boerenwijsheid zegt ook dat minstens eenmaal ‘de vorst eroverheen moet zijn gegaan’ voor de kool geschikt is om te oogsten en eten. De smaak en structuur zouden er beter van worden. In september tot en met januari komt boerenkool uit Nederland (en soms Spanje). Wel wordt er vaak gebruikgemaakt van bestrijdingsmiddelen omdat alle soorten kool erg gevoelig zijn voor vraat, bijvoorbeeld van insecten (waar denk je dat het koolwitje zijn naam vandaan heeft…) en slakken. Koop dus liever biologische boerenkool.

Waarom lekker?

Toegegeven, koolsoorten hebben in het algemeen een sterke smaak, en boerenkool is daarop geen uitzondering. Ze bevatten een bittere smaak, een smaak die ons evolutionair angst inboezemt omdat het een gifstof kan betekenen. Hoe jonger je bent, hoe beter je smaakreceptoren werken. Kinderen proeven dingen dus veel sterker dan volwassenen! Dat is de reden dat veel kinderen een gezicht vol afkeer trekken als je het over spruitjes hebt: ze zijn simpelweg té sterk van smaak.

Het is dus een smaak waar je mettertijd aan moet wennen. Maar tegenover de sterke smaak staan alle goeie kwaliteiten, dus dat wennen loont. Zoals bij al het voedsel helpt het natuurlijk om te leren hoe je het lekker klaar kunt maken. Een stamppotje kan al heerlijk zijn, maar boerenkool kan zoveel meer. Probeer het eens te paren met risotto of pasta in plaats van de geijkte aardappel. Of bereid de blaadjes los in de oven met wat zout, als chipjes. Ook een roerbakgerecht wordt beter van een donkergroen koolblaadje erbij. En ook in een soep doet boerenkool het goed, omdat het blad vrij stug is en dus goed bewaard blijft. Ten slotte is boerenkool ook perfect door een smoothie: zo krijg je al die goede eigenschappen in een paar slokken binnen!

Kinderen houden niet van kolen zoals spruitjes omdat hun smaakreceptoren het bittere uit kool veel sterker proeven dan volwassenen.

Wat kun je ermee?

Vanwege de stugheid van veel koolsoorten is een goede behandeling essentieel, evenals het lang genoeg bereiden. Bladkool heeft vaak een dikke, stugge nerf door het blad lopen. Deze wordt niet gaar genoeg en snij je er dus uit. Je wast de bladeren en ze zijn gereed. Als je gesneden boerenkool in een zakje koopt is het doorgaans zo geschikt voor gebruik. Afhankelijk van waarvoor je het gebruikt heeft boerenkool verschillende bereidingstijden: het snelst is de magnetron, met een minuut of tien. Roerbakken kost een kwartier, koken 15-20 minuten. Ook kun je het blad stomen in 25 minuten. En voor een chipje schuif je de boerenkoolbladstukjes 10 minuutjes in de oven, zoals bij dit recept van de Groene Meisjes.

bron: Flickr.

Recepten met boerenkool

Om je wat inspiratie te geven voor je boodschappenlijstje staan hieronder drie lekkere recepten met boerenkool. Laat je ons weten wat je er van vond?

  • Zoete aardappelcurry met boerenkool
boerenkoolcurry

Een heerlijke en vullende curry, perfect voor de donkere dagen. Weerstand in een kommetje, en zo behaaglijk als een paar warme sloffen 🙂

Zoete Aardappelcurry
  • Boerenkool-roerbak

Probeer de Hollandsche boerenkool eens zoals ze dat in een ander werelddeel doen: op z’n Aziatisch in de wok! Lekker met tofu, fris met appel.

Boerenkoolroerbak
  • Boerenkoolmuffins

Voor de MeNU van Morgen receptenwedstrijd met Lekkermakers maakte winnares Anne deze boerenkoolmuffins voor bij het ontbijt. Jummie!

Muffins
  • Boerenkooltaart


bron: Serious Eats.

Probeer boerenkool ook eens in een hartige taart, zoals deze van Serious Eats, of die van winnares Renate van de MeNU van Morgen Lekkermaker kookwedstrijd!

Boerenkooltaart

Tips:

Meer lekkere recepten?

Met onze Goed Eten-nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de lekkerste duurzame recepten en een heleboel leuke tips en weetjes over gezond en duurzaam eten. Schrijf je in:

 

Bronnen:  Mens & Gezondheid, Yumeko.nl, verseoogst.nl, Nevo Online (RIVM), Voedingswaardetabel.nl  & onze collega Kawire

Geschreven door: Ireen Verduijn

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="44" title="false" description="false"]