Flexitarier: tafelgenoten | Natuur & Milieu

Flexitarier: tafelgenoten

In Nederland staan flexitariërs volop in de belangstelling. Bij producenten, supermarkten, overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Al deze organisaties zijn druk bezig de keuze voor lekkere, gezonde en duurzame alternatieven voor vlees steeds aantrekkelijker te maken. Daarom stellen we deze organisaties graag aan je voor.

Producenten

Te beginnen bij de producenten van vleesvervangers. Bij de lancering van de flexitariër campagne in 2011 telde Natuur & Milieu al meer dan vierhonderd verschillende kant en klare vleesvervangers in de Nederlandse winkels! En daar komen vleesvervangers als peulvruchten en noten nog eens bij.

Producenten brengen lekkere plantaardige vleesvervangers op de markt, maar daar blijft het niet bij. Ze doen ook hun best drempels voor flexitariërs weg te nemen. Door recepten aan te bieden (zie onder andere Alpro, Bonduelle, Goodbite, Quorn, SoFine en Vivera), innovatieve marketingconcepten te bedenken (zoals de Vegetarische Slager), en communities in het leven te roepen (Tivall talk bijvoorbeeld).

Begin 2012 is Het Planeet opgericht, de brancheorganisatie voor producenten van nieuwe eiwitproducten. Tot de leden behoren producenten van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten. Het Planeet brengt partijen met elkaar in verbinding en biedt informatie over nieuwe eiwitproducten.

Retailers, restaurants en cateraars

De toegenomen belangstelling voor vleesvervangers is ook terug te zien in de supermarkt. Het aanbod neemt toe, evenals de aanbiedingen en de aandacht voor flexitariërs in de huisbladen. In het voorjaar van 2013 deelde Natuur & Milieu in samenwerking met Jumbo twee miljoen gratis vleesvervangers in Nederland uit. Dit was de grootste uitdeelactie van vleesvervangers in Nederland ooit.

Voor flexitariërs die buiten de deur eten is er steeds meer keuze. Creatieve koks willen voorbij het geitenkaasje en de vegetarische pasta. Luister bijvoorbeeld hoe enthousiast sterrenkok Jonnie Boer van de Librije is over vleesloos koken. En in bedrijfsrestaurants maken cateraars als Albron ook stappen.

Overheid

Bij de Rijksoverheid was er tot 2010 veel aandacht voor de duurzame productie en consumptie van eiwitproducten als vlees en vleesvervangers, maar onder het eerste kabinet Rutte is de consument uit beeld geraakt. Onder het huidige kabinet komt er hopelijk meer aandacht voor flexitariërs. Een toename van het aanbod van plantaardige eiwitproducten vraagt immers om een toename van de vraag naar deze producten. Staatssecretaris Dijksma heeft een integrale voedselvisie toegezegd.

Gemeenten als Amsterdam en Wageningen hebben vanuit klimaatdoelstellingen wel aandacht voor flexitariërs. En vanuit de provincies is er aandacht voor de economische kansen (nieuwe markten en werkgelegenheid) die plantaardige vleesvervangers als het voedsel van de toekomst bieden.

Maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen

Maastchappelijke organisaties zijn op uiteenlopende manieren bezig om drempels voor flexitariërs weg te nemen en aandacht te vragen voor vleesminderen. Natuur & Milieu voert een campagne voor flexitariërs, en promootte ook al via het MeNU van Morgen een transitie naar meer plantaardig, Viva las Vega’s promoot Plantaardig Maandag en organiseert de Veggie ChallengeVariatie in de Keuken  organiseert de verkiezing VariatieChef van het jaar en Varkens in Nood en Greenpeace hebben Question Mark ontwikkeld.

Daarnaast zijn er nog vele andere initiatieven als de Blije boon, de Bruine Bonen Bende en The Dutch Weedburger. En bieden organisaties als het Voedingscentrum en Milieu Centraal praktische informatie.

Tot slot vervullen kennisinstellingen een belangrijke rol door trends in kaart te brengen, milieueffecten te bereken en beleidsanalyses te verrichten. LEI Wageningen UR heeft inmiddels twee uitvoerige studies naar vleesminderen gedaan. En het PBL doet veel onderzoek naar milieudruk en toekomstscenario’s.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="44" title="false" description="false"]