Flexitarier; gezond bezig | Natuur & Milieu

Flexitarier; gezond bezig

Volgens instanties als het Voedingscentrum en de World Health Organization (WHO) heeft het voordelen voor je gezondheid om te matigen met vlees. Veel onderzoekers leggen een verband tussen het eten van veel vlees en de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen.

Vlees eten en gezondheid

Met name rood vlees en bewerkt vlees worden in verband gebracht met verschillende ziektes en aandoeningen. Rood vlees komt van rund, varken, geit of schaap. Anders dan de naam doet vermoeden zegt de benaming ‘rood vlees’ niets over de kleur en ook niets over de bereidingswijze. Onder bewerkt vlees wordt verstaan: gerookt of gezouten vlees, of vlees met conserveringsmiddelen.

Een veelgenoemd nadeel van vlees is dat het veel verzadigd vet bevat. Dit geldt trouwens ook voor kaas en melk, maar vooral voor rood vlees. Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in je bloed, wat de kans verhoogt op diabetes (suikerziekte). Volgens onderzoek van het Amerikaanse Harvard School of Public Health leidt dagelijkse consumptie van bewerkt en rood vlees tot een significant hogere kans op Type 2 diabetes.

Ook om de kans op kanker te beperken kun je beter terughoudend zijn met rood en bewerkt vlees. Onderzoek wijst namelijk uit dat je de kans op verschillende soorten kanker aanzienlijk vermindert door minder rood vlees te eten; bewerkt vlees is riskant vanwege de zouten en nitraten die het bevat.

Het eten van minder rood vlees verkleint daarnaast ook de kans op een beroerte of hartaanval aanzienlijk. Tevens kunnen de verzadigde vetten in vlees overgewicht of zelfs obesitas bevorderen. Overgewicht kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten zoals gewrichtspijn en diabetes, maar ook tot hart- en vaatziekten.

Ook zijn er aanwijzingen dat het eten van overmatig veel eiwitten de kans op diabetes vergroot, maar om dat zeker te weten moet eerst meer onderzoek worden gedaan.

Vlees minderen en gezondheid

Veel mensen vragen zich af of je geen essentiële voedingsstoffen tekort komt als je minder vlees gaat eten. Maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn. De gemiddelde Nederlander eet momenteel 70% meer eiwitten dan de aanbevolen hoeveelheid; er is dus meer dan voldoende ruimte voor mindering.

Het Voedingscentrum geeft aan dat je zelfs op een gezonde manier volledig vegetarisch zou kunnen eten, mits je erop let dat je goede vleesvervangers en andere voedingsmiddelen eet. Het is dan vooral belangrijk om erop te letten dat je producten eet die voldoende ijzer, B-vitamines en eiwit leveren.

Hoe eet ik beter?

In z’n algemeenheid is het een goede richtlijn om bewust met je voeding om te gaan en erop te letten dat je gevarieerd eet. Vanuit gezondheidsoverwegingen is het verstandig om je vleesinname te matigen. Vermijd vooral rood vlees en bewerkt vlees – zoals worst, salami, gerookte ham of bacon. Het WCRF raadt aan om maximaal 500 gram rood vlees per week te eten en om bewerkt vlees zelfs helemaal te mijden.

Veel mensen vervangen vlees met (magere) zuivel of vis. Dit kan in principe prima, maar bedenk dat hier ook nadelen aan kleven, met name voor het  milieu. Als je gezond bezig wilt zijn èn goed voor het milieu, dan kun je het beste kiezen voor plantaardige alternatieven, zoals noten, peulvruchten of kant-en-klare vleesvervangers.

Heb je inspiratie nodig? Kijk dan eens bij onze recepten.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="44" title="false" description="false"]