Klimaatakkoord of niet akkoord? Dit is de klimaattafel Mobiliteit | Natuur & Milieu

Klimaatakkoord of niet akkoord? Dit is de klimaattafel Mobiliteit

Na maanden onderhandelen kwamen we in december 2018 tot de conclusie dat we het huidige Ontwerp van het Klimaatakkoord niet kunnen ondersteunen. Maar wat staat er eigenlijk in dat akkoord? Wat is er nu afgesproken en wat kan er beter? In deze serie blogs rond de vijf klimaattafels geven we antwoord. Deel 3: Mobiliteit.

Hoe kunnen we mensen en goederen duurzaam verplaatsen van A naar B? Over dit uitgebreide vraagstuk heeft de klimaattafel Mobiliteit zich afgelopen maanden gebogen. De mobiliteitssector is samen verantwoordelijk voor 18% van de CO2-uitstoot. Om de uitstoot te verminderen is in het huidige akkoord een grote rol weggelegd voor het stimuleren van elektrisch en duurzaam vervoer.

Auto kopen?

Elektrische auto’s zijn nu nog een relatief nieuw product en hebben daarom nog een hogere prijs. Maar er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt en je kunt tegenwoordig zowel zakelijk als privé steeds voordeliger leasen. Met de maatregelen uit het huidige Klimaatakkoord wordt het straks ook veel gemakkelijker om een nieuwe elektrische auto te kopen. Consumenten krijgen voor nieuwe elektrische auto’s namelijk subsidie van maximaal €6000 en een belastingvoordeel. Het doel is dat er in 2030 alleen nog maar emissieloze nieuwe auto’s (auto’s die geen vervuilende stoffen uitstoten) worden verkocht in Nederland.

Hoe meer mensen meedoen, hoe sneller ook de tweedehandsmarkt ontstaat. Om onzekerheid over de kwaliteit van de batterij weg te nemen, worden speciale regelingen ontwikkeld.

Voor uitbreiding van de laadpalen is er een gedetailleerd landelijk plan gemaakt. Dit moet zorgen voor een landelijk dekkend, goed werkend netwerk van laadpunten.

‘Anders reizen’

Meer dan de helft van de wegkilometers die je aflegt zijn werkgerelateerd. Werkgevers hebben daar op allerlei manieren invloed op. Het plan is daarom dat een groot aantal bedrijven omschakelen naar ‘anders reizen’. Fiets en openbaar vervoer als de norm en de eventuele auto is elektrisch. Zakelijke reizen naar het buitenland onder de 700 km gaan niet meer met het vliegtuig, maar met de trein. Bedrijven die meedoen, krijgen een streepje voor bij overheidsaanbestedingen. In de nieuwe Omgevingswet zullen al voor 2022 normen voor emissies van mobiliteit voor bedrijven worden opgenomen om zo alle bedrijven gelijk te behandelen.

Transport en binnenvaart

Om goederen op een duurzame manier te transporteren, moeten er in 2025 in dertig tot veertig grotere gemeenten ‘milieuzones’ zijn. Daar mogen alleen nog maar emissieloze transportvoertuigen komen. Wegtransport en binnenvaart gaan efficiënter plannen en laden, en de aandrijving zal schoner moeten worden. Pakketjes worden zoveel mogelijk bezorgd met bakfietsen en kleine elektrische voertuigen.

Hoewel er plannen zijn om op lange termijn meer elektrisch te gaan transporteren, wordt er binnen het huidige akkoord voorlopig vooral gebruik gemaakt van biogas en biobrandstoffen. Daar zijn we niet blij mee. Biobrandstoffen zijn niet schoon, ze zijn duur en slechts heel beperkt duurzaam beschikbaar. Elektrische aandrijving, met accu of waterstof, is voor vrachtwagens en schepen een prima haalbare en schone oplossing. Het gebruik van biomassa als energiebron wordt hier gelukkig wel als minst wenselijke optie genoemd.

Maar er is meer nodig

Maar goede klimaatmaatregelen gaan natuurlijk verder dan dat! Ook al vindt deze regering dit niet leuk, toch doet de klimaattafel Mobiliteit een oproep aan de overheid om meer geld te investeren in oplossingen die al schoon zijn; zoals het spoor en fietspaden en geen geld te verspillen aan wegverbredingen. Daarnaast roept de tafel op een ander systeem in te voeren voor het betalen van belasting op reizen. Bijvoorbeeld door een kilometerheffing.

Schoon en zonder files op je plaats van bestemming komen, daar streven we naar.

De ambities van de Mobiliteitstafel zijn groot en heel goed, maar de daadwerkelijke afspraken soms nog zacht. Er wordt vaak ‘gestreefd’, veel dingen hebben ‘onderzoek nodig’ of moeten nog ‘worden uitgewerkt’. Daarnaast zijn voor de zeevaart en luchtvaart nog geen serieuze plannen vastgelegd. Daar moet nog stevig over gediscussieerd worden.

In het huidige Ontwerp van het Klimaatakkoord staan meer dan zeshonderd afspraken. In deze blogserie lichten we er een deel uit waar we dieper op ingaan.

Lees de vierde blog over de klimaattafel Elektriciteit Naar het blogoverzicht over het Klimaatakkoord
  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="98" title="false" description="false"]
  • Bekijk de privacyverklaring