Groente van de Maand september: bloemkool | Natuur & Milieu

Groente van de Maand september: bloemkool

We lichten elke maand een groente voor je uit en kronen deze tot groente van de maand. In de maand september is dat bloemkool!

Een groente met veel vezels, voedingsstoffen en weinig calorieën is bloemkool. Bloemkool is gezond en we kunnen er ontzettend veel mee! Bovenop al deze voordelen voor jezelf, zijn er ook nog voordelen voor het milieu. Bloemkool is een duurzame groente, omdat het bijna jaarrond verkrijgbaar is van de akkers van Hollandse of Franse boeren. Er komen dus geen verwarmde kassen aan te pas en de bloemkool hoeft geen verre reizen te maken om op je bord te belanden. Kortom: een goede en gezonde groente die je niet vaak genoeg kan eten! Daarom is bloemkool Groente van de Maand september.

Naast het feit dat bloemkool een gezonde groente is, is het ook nog eens lekker! Smaken verschillen natuurlijk, maar je kunt met deze groente vele kanten op zodat het je altijd wel smaakt. Het heeft van zichzelf een licht nootachtige smaak. Als je deze smaak te overheersend vindt, kook het dan iets korter (5-8 minuten) en voeg wat lekkere kruiden toe zoals nootmuskaat of kerriepoeder.

Waarom goed voor je?

In bloemkool zitten de vitamines B1, B2, B6, B11, C en K. Tevens bevat deze groente ontzettend veel mineralen zoals kalium, calcium, zink, fosfor, magnesium en ijzer. Mineralen zijn goed voor ons: we krijgen er bijvoorbeeld een mooie huid van, meer energie, sterke tanden en glanzend haar. Vitamine B1 speelt een belangrijke rol in ons lichaam: ze bevorderen het functioneren van het hart. Vitamine B11 helpt om het immuunsysteem beter te laten werken en door vitamine C krijgen we een hogere weerstand. Daarnaast maakt vitamine K onze botten steviger. Dat zijn heel wat gezondheidsvoordelen van één groente.

Wat kun je ermee?

Je kunt bloemkool op verschillende manieren bereiden. Zo kan je er rijst of popcorn van maken en kun je het verwerken in pizza’s, salades, soepen, stamppotten, couscous of rösti. Deze groente is van alle markten thuis, dus er zijn vast recepten met bloemkool die jij ook lekker vindt. Naast de optie om het te koken kun je het ook eens bereiden door het te stomen, bakken, roerbakken, smoren, blancheren, stoven, wokken, roosteren of grillen. Genoeg opties dus om het te bereiden zoals jij dat wil. Weinig tijd? Bekijk ons recept geroosterde bloemkool!  Ook is bloemkool een gezonde snack, lekker voor tussendoor.

Recepten met bloemkool

Zet jij vaker bloemkool op het menu? Bloemkool is veelzijdig, dus je kunt eindeloos variëren! Probeer deze recepten eens:

Geroosterde bloemkool- en knoflooksoep

Een romige, zijdeachtige en gladde soep. Met slechts 15 minuten voorbereiding heb je met weinig moeite een heerlijke maaltijd op tafel!

Bloemkool ‘steaks’

Van plan om binnenkort te barbecueën? Wat dacht je van bloemkoolsteaks? Deze ‘steaks’ zijn verrassende smaakmakers. Lekker met een frisse salade en zelfgemaakte harissa!

Geroosterde bloemkool

Geroosterde bloemkool is een 3-ingrediënten wondertje. Prachtig op tafel, als bijgerecht of gewoon lekker als lunch. Minimale inspanning, maximaal resultaat!

Appel-bloemkoolsoep met hazelnootgremolata

Bloemkool en appel zijn onverwachte smaakvriendjes en gaan perfect samen in deze smaakvolle herfstsoep. Deze eenvoudige appel-bloemkoolsoep maak je in 30 minuten en het resultaat mag er wezen!

Groene pizza met bloemkooldeeg

Pizza is niet alleen maar dat vettige fastfood, maar kan heel erg gezond en leuk zijn! Je hebt natuurlijk vele varianten, maar ooit een pizza gegeten waarbij de bodem is gemaakt van bloemkooldeeg?

Vietnamese sandwich met bloemkool

Een twist van de populaire, klassieke Vietnamese sandwich. Er zijn ook varianten met tempeh of tofu als de belangrijkste vulling, maar deze met geroerbakte bloemkool is ook een aanrader. Een sandwich die snel te bereiden is en dus ideaal als lunch, snack of gewoon wanneer je zin hebt!

Frisse bloemkoolsalade

Een kruidige, verse veganistische bloemkoolsalade met appels, sjalotten, geroosterde kikkererwten en een snelle mosterddressing.

Tips en feitjes

  • Vervang je rijst eens door grofgemalen bloemkool! Dit doe je door een rauwe bloemkool in de keukenmachine fijn te malen en dit vervolgens te stomen, te wokken of in de oven te garen.
  • Wist je dat er bloemkoolrassen zijn met gele, paarse, oranje of groene bloemkolen? Ze geven een verrassend effect op het bord en hebben een iets andere smaak van witte bloemkool. Gekleurde bloemkool wordt vaak rauw of gestoomd geserveerd. Let op: bij het koken verliest de paarse bloemkool zijn kleur, in tegenstelling tot oranje en groene bloemkool.
  • Benieuwd wat er nog meer in het seizoen is in september? Maak een duurzame keuze door seizoensgroente op het menu te zetten. Een actueel overzicht vind je in de Groente en Fruitkalender van MilieuCentraal
  • Houdbaarheidstip! Deze veelzijdige groente is ook nog eens goed te bewaren: in de koelkast 7-10 dagen en buiten de koelkast (bij 12-15 graden Celsius) 2-3 dagen houdbaar.
  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="186" title="false" description="false"]
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.