Groente van de maand mei: Broccoli | Natuur & Milieu

Groente van de maand mei: Broccoli

We lichten elke maand een groente voor je uit en kronen deze tot groente van de maand. In de maand mei is dat broccoli!

Door zijn zachte koolsmaak en stevige bite is broccoli een populaire groente. Deze groente is gelukkig het hele jaar door in de schappen te vinden: als complete stronk op de groenteafdeling, maar ook als gesneden roosjes in de koeling. De broccoli met stam is volgens Groente- & Fruitkalender van Milieucentraal het jaar door een milieubewuste keuze. Let er wel op waar de broccoli vandaan komt: broccoli uit Nederland, Duitsland of Frankrijk wordt vervoerd per vrachtwagen en wordt buiten op akkers verbouwd. Dat maakt die broccoli een duurzamere keuze dan broccoli uit verre of droge landen.

Waarom goed voor je?

Zijn groene kleur verraadt het al een beetje: broccoli is gezond! Broccoli is rijk aan vezels, vitamine C, ijzer en bètacaroteen. Hoe donkerder de kleur, hoe hoger het gehalte aan bètacaroteen. Deze stof wordt in je lichaam omgezet tot vitamine A en is net als vitamine A goed voor je immuunsysteem. Ook bevat broccoli het gezonde foliumzuur en kalium. Het is bekend dat broccoli net als veel andere groente een goede invloed heeft op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. En wil je op je gewicht letten? Dan kun je er gerust een bord vol van eten: broccoli bevat slechts 28 kcal per 100 gram.

Wat kun je ermee?

Broccoli kun je ook op allerlei manieren klaarmaken en komt zo in allerlei gerechten wel van pas. Je kunt deze groente verwerken in wokgerechten en ovenschotels, in plakjes roosteren in de oven of zelfs rauw eten in salades. Uiteraard kun je broccoli ook koken, maar doe dit zeker niet te lang (normale stronkjes niet meer dan circa 4 minuten). De vitamines gaan bij lang koken verloren. Het is daarom nóg beter om de gesneden broccoli te stomen in een pan met een stoommandje of zelfs rauw te eten. Wil je de ‘bite’ behouden, maar vind je broccoli rauw iets te hard? Kies er dan voor om de gesneden broccoli 4 tot 6 minuten te wokken of roerbakken.

Tip: vergeet de stam niet!

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kun je de gehele broccolistronk gebruiken. Veel mensen snijden de broccoliroosjes van de stam en gooien de stam vervolgens weg. Zonde! De stronk is net zo smakelijk en zelfs voedzamer dan de roosjes. Schil de stam en snijd hem in kleine stukjes of dunne plakjes, zo gebruik je de hele broccoli in je gerecht en voorkom je onnodige voedselverspilling. Je kunt de stam ook verwerken tot een pesto.

Recepten met broccoli

Zet jij broccoli op het menu? Je kunt aan de slag met een van deze recepten.

Curry met broccoli

Een heerlijke Thaise groene curry maar dan net even anders… een romige, pittige currysoep met champignons, broccoli en tofu.

curry soep

Salade van broccolistronken (inclusief stam!)

Deze knapperige salade van broccolistronken, peultjes en frisse citroenvinaigrette is heerlijk, een prima recept om voedselverspilling tegen te gaan.

Thaise zilvervliesrijst –noedelsoep

In bouillon kun al je restjes groenten kwijt, en door ze rauw toe te voegen bewaar je de voedingswaarde en de meeste vitamines.

noedelsoep

Bloemkool-quinoaburgers met broccoli

Wil je je groente eens op een andere manier eten dan normaal? Probeer dan eens deze bloemkool-quinoaburgers. Zo ziet je avond maaltijd er weer heel anders uit!

quinoaburgers

Tips en feitjes

  • Richtlijn houdbaarheid: broccoli is 2-5 dagen houdbaar in de koelkast. Ligt de broccoli er al langer? Kijk, ruik en proef! Wie weet komt de broccoli nog goed tot zijn recht in een groentesoep
  • Verse broccoli herken je aan een mooie, groene stronk. Een enkel geel roosje of wat kleine gele vlekjes in de roosjes zijn geen probleem.
  • Wist je dat het woord broccoli van oorsprong Italiaans is? Het is het meervoud van het Italiaanse woord ‘broccolo’, dat betekent: ‘de bloeiende top van een kool’.
  • De donkergroene bolletjes aan de broccoliroosjes zijn bloemknopjes. Deze gaan bloeien als de groente te lang in de grond staat. Broccoli krijgt dan vrolijke, gele bloemetjes. Benieuwd wat er nog meer in het seizoen is in mei? Dat kan je vinden in de Groente en Fruitkalender
  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor