Groente van de maand juni: Kool | Natuur & Milieu

Groente van de maand juni: Kool

We lichten elke maand een groente voor je uit en kronen deze tot groente van de maand. In de maand juni is dat kool!

Rood, wit of groen, met een spitse punt of zonder, Hollands of Chinees: kool komt in vele soorten en maten. Toch heeft de hele kolenfamilie twee overeenkomsten: ze zijn gezond én het hele jaar door een duurzame keuze volgens de Fruit en Groente-kalender van MilieuCentraal. Knapperig, lang houdbaar en zelfs lekker op de barbecue: wij zijn fan van kool en daarom is kool de Groente van de Maand juni!

Zoveel soorten, zoveel smaken

Chinese kool, paksoi, rode kool, savooiekool, spitskool, en witte kool: elk hebben ze net een iets andere smaak. Rode kool heeft een ietwat zoete smaak, groene kool, paksoi en Chinese kool hebben een zachte smaak en voor de echte liefhebber hebben savooiekool en witte kool een pittige koolsmaak. Spruitjes, bloemkool en koolrabi laten we bij deze blog buiten beschouwing vanwege hun unieke eigenschappen, maar vergeet niet: ook dát is kool!

Waarom goed voor je?

Kool is ook groente van de maand vanwege zijn voedingswaarde. Alle koolsoorten staan bol van vitamine C. Ook maken alle koolsoorten van nature een stof aan die beschermt tegen insecten en ongedierte: glucosinolaat. Deze stof zorgt voor de typische koolsmaak en is giftig voor insecten. Voor mensen is de stof juist een beschermer tegen kankerverwekkende stoffen, vooral als de kool in reepjes wordt gesneden (onderzoek Wageningen). (consumentenbond GezondGids) Er zitten ook veel andere vitamines en mineralen in deze groente. Elke kool blinkt weer ergens anders in uit. Zo bevat rode kool veel kalium, ijzer en calcium. Savooiekool bevat juist weer veel kalium en foliumzuur.

Wat kun je ermee?

Of je het nu voorgesneden koopt of zelf aan de slag gaat op een snijplank: gesneden komt kool erg goed tot zijn recht in een wok- of roerbakgerecht. Door het kort te verhitten, behoudt het de smaak en knapperigheid optimaal. Wil je liever hapklare groente? Dan kun je kool ook smoren of stomen. Rode kool komt goed tot zijn recht door het maximaal 15 minuten te koken. Maar kool is niet alleen geschikt als gesneden ingrediënt, je kunt ook heel goed de hele bladeren gebruiken. Deze kun je gebruiken als wrap, serveerschaaltje of om op te rollen en te vullen met vlees of vis. Ook kun je grote parten spitskool, rode of witte kool grillen op de barbecue, lekker met wat olijfolie, peper en zout!

Kool kun je ook prima rauw eten, maar het is wat lastiger te verteren dan andere rauwe groenten. Heb je snel last van een opgeblazen gevoel? Dan is het aan te raden om kool altijd kort te roerbakken, koken, smoren of stomen. Chinese kool valt het minst ‘zwaar’ op de maag.

Recepten met kool

Zet jij kool op het menu? Je kunt aan de slag met een van deze recepten.

Pompoen-kool stoofpot

Samen met de rijst en bonen geven pompoen, appels en witte kool een smakelijk vullende stoofpot boordevol proteïnen.

pompoen stoofpot

Rode kool met bloedsinaasappel

Mooie intense kleuren en een nog intensere smaak. Rode kool en bloedsinaasappels gaan fantastisch samen!

kool met sinaasappel

Gestoomde koolpakketjes

Met kool valt eindeloos te variëren. Maar deze variant sprong er bij ons wel uit! Probeer deze koolpakketjes met een vulling van vegetarische kipstuckjes eens.

koolpakketjes

Pinda-sesamsalade met kool en noedels

Een gezonde, goed gevulde Aziatische salade met kool, wortels, noedels met een pinda-sesamdressing.

pindasalade

Hummus-koolwraps

Gevulde koolwraps met hummus en verschillende groente zijn een prima keuze! Deze burrito’s zonder wraps zijn dus veganistisch, glutenvrij, supergezond en heel lekker.

koolwraps

Tips en feitjes

  • Snijd altijd eerst de onderkant van de kool, zodat je daarna de bladeren gemakkelijk in reepjes kunt snijden of in hun geheel kunt gebruiken.
  • Houdbaarheid: In de koelkast blijft paksoi een paar dagen goed. Chinese kool circa 1 week. Rode, savooiekool en witte kool blijven in de koelkast tot wel 2-3 weken goed. Maar altijd geldt: kijk, ruik en proef om de houdbaarheid te testen.
  • Benieuwd wat er nog meer in het seizoen is in juni of in een andere maand? Neem dan een kijkje op de Groente en Fruitkalender
  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="186" title="false" description="false"]
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.