Green Protein Alliance | Natuur & Milieu

Green Protein Alliance

Op vrijdag 27 november was er een GPA-café georganiseerd door de Green Protein Alliance (GPA) en twee collega’s van Natuur & Milieu waren hierbij aanwezig. De middag stond in het teken van consumentengedrag ten aanzien van plantaardige en dierlijke eiwitten. Tijdens deze enorm waardevolle middag kwamen we meer te weten over hoe consumenten kijken naar plantaardige eiwitten en wat ze motiveert om plantaardige eiwitten te consumeren. 

Maar eerst: wat is de Green Protein Alliance?
Natuur & Milieu is al sinds de oprichting betrokken bij de Green Protein Alliance en haar activiteiten en we zijn één van de founding members. De Green Protein Alliance is een vereniging met 25 leden inclusief retail en voedselproducten en 10 kennispartners, zoals bijvoorbeeld het Voedingscentrum. Het doel van de GPA is om de eiwittransitie te versnellen: voor de overgang van een samenleving die grotendeels haar eiwitten uit dierlijke bronnen haalt naar een samenleving die voor haar eiwitvoorziening en consumptie voornamelijk afhankelijk is van duurzame, plantaardige bronnen.

De eiwittransitie
Het doel van de GPA is dat in 2025 in Nederland gemiddeld 50% van de geconsumeerde eiwitten van plantaardige afkomst komt. Met andere woorden: we verschuiven de balans in de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten van 37%-63% naar een gezonde balans van 50%-50%. Plantaardige eiwitten zijn eiwitten afkomstig uit bijvoorbeeld peulvruchten, zeewier & algen, noten & zaden en paddenstoelen. De overgang van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten is niet alleen gezonder, maar is vooral erg goed voor het milieu! Bonen, noten en paddestoelen hebben een veel lagere voetafdruk dan dierlijke eiwitten, zoals vlees en kaas. Er worden namelijk bij de productie van plantaardige eiwitten minder broeikasgassen uitgestoten en er is minder water en landbouwgrond nodig.

Consumentengedrag
Tijdens het GPA Café werden verschillende onderzoeken gepresenteerd over consumentengedrag ten aanzien van plantaardige eiwitten. Hier kwam onder andere naar voren dat veel consumenten vooral gezondheid een belangrijk argument vinden om meer plantaardig eiwitten te consumeren. Daarnaast werd verteld dat het goed is om de doelgroep te helpen bij het keuzemoment en om de sociale omgeving te betrekken: organiseer een kookworkshop, zorg voor een proeverij in de supermarkt met lekkere makkelijke plantaardige gerechtjes, deel samples en receptkaarten uit in de winkels en zet informatie in veel gelezen voedseltijdschriften (zoals de Allerhande).

Wat doet Natuur & Milieu hiermee? En wat kun jij doen?
Het is waardevolle informatie voor Natuur & Milieu om te weten hoe consumenten denken over plantaardige eiwitten en waarom consumenten juist wel of juist niet plantaardige eiwitten eten. Deze kennis kunnen we gebruiken in huidige projecten, zoals Restaurants van Morgen, om consumenten te enthousiasmeren voor plantaardige eiwitten. Maar deze informatie is ook relevant voor toekomstige projecten waarin we het Menu van Morgen als uitgangspunt gebruiken.

Het wordt steeds normaler om af en toe plantaardige eiwitten/veganistisch te eten, en dus ook om wat vaker dierlijke eiwitten te laten staan. Op internet zijn er veel heerlijke gerechten te vinden met enkel plantaardige eiwitten. Probeer deze gerechten eens uit en laat je verbazen hoe smaakvol, lekker en gezond dit kan zijn! Of begin je dag een keer met een sojayoghurt met fruit en muesli in plaats van ‘gewone’ yoghurt met muesli. Plantaardige eiwitten is het nieuwe normaal: veelzijdig, lekker en gezond!

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor