Ik ben niet gek, ik neem geen vliegtuig | Natuur & Milieu

Ik ben niet gek, ik neem geen vliegtuig

Vliegen is slecht voor het milieu. Eigenlijk weten we het allemaal wel. En toch blijken sommige mensen het, zoals zoveel dingen, in de praktijk moeilijk te kunnen laten. Waarom?

De donkere, korte dagen zijn voor velen aanleiding om te dromen over een zonnige bestemming voor de zomervakantie. Wordt het dit jaar met een bootje over de Mekong in Vietnam of de grachtjes van Venetië? Wij helpen je op weg met bestemmingen die je per trein kunt bereiken, want dat vliegen slecht voor het milieu is, snapt bijna iedereen. Je verbruikt fossiele brandstoffen, de uitstoot zorgt voor verdere opwarming van de aarde én heeft enorme bijdrage aan de mate van luchtvervuiling. De klimaatschade van de luchtvaartsector in Nederland is nu al 17 megaton CO2 per jaar: evenveel als de CO2-uitstoot van alle personenauto’s.

Waarom vinden sommige mensen het dan toch zo moeilijk om te laten? Om te beginnen kan prijs een sterkte motivatie zijn om te kiezen voor een bestemming en is vliegen te goedkoop: low cost airlines verleiden consumenten met tickets die je voor een paar tientjes naar een Europese hoofdstad brengen. Op druilerige dagen is het vooruitzicht van een zonovergoten weekendje Spanje of een cultureel uitstapje naar Praag voor een prikkie moeilijk te weerstaan. Dat we vervolgens nog mogen bijbetalen voor onze koffers en ergens ver buiten het centrum arriveren realiseren we ons pas veel later. Ook is het naar veel bestemmingen sneller om te vliegen: door de lage prijs en korte reisduur is vrijwel elke bestemming bereikbaar geworden. Mensen kunnen elkaar onderling ook flink aansteken hiermee: soms kan het net lijken alsof er alleen iets te beleven valt als je vakantiebestemming zoveel mogelijk kilometers hier vandaan is.

Toch zullen we met z’n allen dit anders moeten gaan aanvliegen, willen we onze aarde redden. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door de reis zelf de vakantie te maken. Wij helpen je op weg. Letterlijk! Hieronder drie varianten van te gekke reizen, waarbij je binnen een dag op je bestemming bent, maar daarbij wel onderweg nog wat bonussen meepakt!

Let op: deze treinreizen zijn gepland met vertrekdatum 1 mei. Prijzen kunnen variëren en zijn meestal op aanvraag.

Venetie

Ah Venetië. Stad van de liefde, Casanova, en gondels. Voordat al die vliegers de stad door klimaatverandering laten verdrinken, ga jij nog snel even kijken!

Op je gemakje stap je om 2 uur ’s middags in Utrecht op de Duitse trein. Je laat een paar uur de mooiste landschappen aan je voorbij trekken. Tegen de avond kom je aan in Frankfurt, waar je over gaat stappen. Daar heb je bijna anderhalf uur voor: kun je mooi meteen een hapje eten! Anders dan soms met vliegen, waarbij je de luchthaven niet kan verlaten, kun je namelijk prima even je omgeving verkennen. Om half 8 vertrek je met rond gegeten buikje richting München, alwaar je op je laatste trein stapt, en je het vege lijf voor de nacht te ruste kunt leggen. ’s Ochtends om half 9 kom je uitgerust aan in hartje Venetië.

Prijs: op aanvraag
Duur: 19u

Uitstoot CO2

Vliegen 508 kg
Trein 71 kg
Bekijk deze reis
(Let op: klik op Let's go om je reis te berekenen!)

Barcelona

Barcelona, dé perfecte mix van stad en strand. Van hoge, en lage cultuur. Thuishaven van de wereldberoemde vormgever Gaudí, en FC Barcelona. En natuurlijk: een overvloed aan tapas en pintxos! Je kunt in een paar dagen al een heleboel zien in deze stad. En je bent er, ook met de trein, al in één dag!

De reis: om 8 uur sta jij fris en fruitig op Utrecht Centraal en stap je op de intercity naar Rotterdam, alwaar je een klein uur later de Thalys neemt. Deze brengt je in een uur naar Brussel, waar je aan boord van de TGV stapt die je naar Lyon schiet. Na een lekkere lunch aan boord de TGV heb je rond 2 uur zo’n 25 minuten om de trein naar Barcelona te boarden, die je vervolgens tot hartje stad brengt. Om half 8 ’s avonds kom je aan, de echte Mediterrane etenstijd. Tijd voor tapas!

Prijs: op aanvraag
Duur: 11.5u

Uitstoot CO2

Vliegen 469 kg
Trein 84 kg
Bekijk deze reis
(Let op: klik op Let's go om je reis te berekenen!)

Boekarest

Altijd al eens Roemenië willen zien? Wat dacht je van Boekarest, ook wel klein Parijs genoemd! Hoofdstad vol grandeur. Met overblijfselen van het communistische imperium van Ceausescu, zoals het kolossale parlementsgebouw – na het Pentagon het grootste regeringsgebouw van de wereld. Of de Arcul de Triomphe, Boekarests eigen versie van de Franse Arc de Triomphe. Meer zien? Bekijk deze uitzending van 3 op reis over Boekarest!

Bij deze trip is de reis een wezenlijk onderdeel van je vakantie: de reisduur bedraagt dan wel bijna twee dagen, je komt door de meest prachtige gebieden én krijgt er gratis en voor niets een tussenstop in het klassieke Wenen bij! Om half 8 in de ochtend vertrekt je Duitse trein vanaf Utrecht naar Frankfurt, waar je op de trein stapt naar je eerste bestemming: Wenen. Precies op tijd voor het eten! Je hebt een uur om een lekker Oostenrijks maal te verorberen, maar je kunt er ook voor kiezen om er een paar dagen aan vast te plakken en alle ins en outs van de Oostenrijkse hoofdstad en de geboortestad van de wals in je op te nemen. Doe je dit niet, dan stap je om kwart voor 8 ’s avonds op je laatste trein, waarin je lekker slaapt en die de volgende middag op borreltijd Boekarest binnenrolt.

Prijs: op aanvraag
Duur: 1 dag + 7,5u

Uitstoot CO2

Vliegen 716 kg
Trein  114 kg
Bekijk deze reis
(Let op: klik op Let's go om je reis te berekenen!)

 

Heb je meer tijd en wat minder geld te besteden? Kijk dan eens naar een busreis via bijvoorbeeld Goeuro, Eurolines en Flixbus.

Samengevat

Totale CO2-impact retour in kg/persoon  Venetië  Barcelona  Boekarest
Vliegen  508  496  716
Bus  84  99  145
Auto o.b.v. 2 personen  284  336  491
Trein 71  84  114

Een andere reis berekenen? Check de nieuwe vakantietool van Milieucentraal!

Voordelen trein/tourbus boven vliegen

In het kort:

  • Een kleinere CO2-footprint
  • Vermijden van wachttijd op het vliegveld (een vlucht van een paar uur vraagt immers ook uren wachttijd en reistijd van en naar luchthaven!)
  • Relaxed reizen: geen lange rijen en overvolle vliegvelden
  • Meer zit- en beenruimte
  • Je kunt je bagage bij de hand houden en hebt geen gedoe van vloeistoffen en gewicht
  • Ondertussen prachtige landschappen bekijken

Opiniestuk Natuur & Milieu

Eind oktober is er een regeerakkoord gepresenteerd dat ‘het groenste ooit’ moet zijn. Toch behoudt het kabinet groeiambities voor de luchtvaart. Deze twee zaken staan wat ons betreft lijnrecht tegenover elkaar. Zonder ingrijpen stijgt de uitstoot van de luchtvaart namelijk naar maar liefst 30.ooo ton in 2050. Lees er meer over in ons opiniestuk over de luchtvaart.

De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op berekeningen van emissiefactoren.nl
Geschreven door Ida Sanders en Ireen Verduijn.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor
[gravityform id="98" title="false" description="false"]