Elektrisch rijden in 2019 | Natuur & Milieu

Elektrisch rijden in 2019

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. In deze blog vertellen we je alles over elektrisch rijden in 2019. In 2019 veranderen bijvoorbeeld de regels omtrent de bijtelling voor elektrische auto’s en zijn er nieuwe mogelijkheden op de elektrische automarkt.

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. In 2018 werd een recordaantal van 24.024 elektrische auto’s verkocht. De verkoop ten opzichte van 2017 is meer dan verdriedubbeld: de elektrische auto is in Nederland nu echt doorgebroken. In 2019 veranderen de regels omtrent de bijtelling voor elektrische auto’s en zijn er nieuwe mogelijkheden op de elektrische automarkt. In deze blog vertellen we je alles over elektrisch rijden in 2019.

Per 1 januari 2019 betaal je voor auto’s boven de € 50.000 22% bijtelling. Wanneer een auto bijvoorbeeld € 70.000 kost, betaal je 4% bijtelling over de eerste € 50.000 en 22% over de resterende € 20.000. Voor auto’s met een nieuwprijs van onder dat bedrag blijft de bijtelling 4%. Dit levert vooral veranderingen op in het topsegment, zoals bij de aankoop van een Tesla. Bij 20 van de 25 volledig elektrische modellen die in 2019 te koop zijn, blijft de voordelige 4% bijtelling gelden. Bekijk op Nederland Elektrisch het overzicht van alle beschikbare modellen met de van toepassing zijnde bijtelling.

Meer tweedehands

Ook voor mensen die particulier een auto willen kopen is 2019 een goed jaar. Er komen dit jaar namelijk steeds meer elektrische auto’s terug uit de lease op de tweedehandsmarkt. Deze auto’s zijn 4 tot 5 jaar oud, met voldoende range voor gemiddeld gebruik en met een aantrekkelijke prijs. Weet je al welk model je wil, dan doe je er goed aan contact op te nemen met een dealer of outlet van een leasemaatschappij. Dat is de meest directe manier om een elektrische auto aan te schaffen. 2019 is voor jou misschien wel hét jaar om je diesel- of benzineauto de deur uit te doen en voor elektrisch te gaan.

De RAI en Bovag verwachten dat het aanbod elektrische auto’s in het middensegment zal stijgen. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt nog steeds aanzienlijk hoger dan van een brandstofauto en dit is voor veel mensen een reden om niet elektrisch te gaan rijden. De Total Cost of Ownership (TCO), ofwel de kosten van de auto over de gehele periode dat je hem gebruikt, pakt echter voor de elektrische auto meestal voordeliger uit. Dit komt omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine en ook de onderhoudskosten van een elektrisch voertuig vele malen lager liggen. Daarnaast verstrekken verschillende gemeenten en provincies subsidies voor elektrisch rijden. Klik hier voor een overzicht. De elektrische auto wordt zo steeds aantrekkelijker.

Actieradius stijgt

Wie een elektrische auto heeft, moet deze opladen. Veel mensen hebben nog last van range anxiety – angst om met een lege accu te stranden. Gelukkig wordt de actieradius van elektrische auto’s onder de € 50.000 steeds groter en worden er in razend tempo laadpalen en snelladers geplaatst in Nederland. In veel gemeenten kun je nog een gratis openbare laadpaal aanvragen als je niet over een eigen parkeerplaats beschikt. Zo kun je voor je deur je auto opladen. Daarnaast zijn er diverse apps en websites voor het vinden van openbare laadpunten en snelladers. Op oplaadpalen.nl vind je alle laadpalen in Nederland. Zoals Karin van Natuur & Milieu ervaarde, zijn zelfs op vakantie voldoende laadpunten te vinden. Lees meer nuttige tips en ervaringen op Rij Elektrisch en stap in 2019 over op de elektrische auto!

 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor