Duurzame vis (?) | Natuur & Milieu

Duurzame vis (?)

Visconsumptie staat soms ter discussie, vanwege overbevissing, milieu-impact en dierenwelzijn. Kun je vis nog duurzaam eten, en zo ja waar moet je op letten?

Vis is gezond, zo luidt het devies. Om vlees een dagje over te slaan, voor de gezondheid, of voor de variatie, kiezen mensen voor vis bij de avondmaaltijd. Een bron van omega-3! Maar aan de andere kant horen we vaak dat de zeeën leeggevist worden, en dat kweekvissen in beroerde omstandigheden worden geteeld. Wat is nu waar, en kun je nog wel een duurzaam visje eten?

Gevaren

Vis wordt in het wild gevangen, en daarnaast steeds vaker gekweekt in aquacultuursystemen. Beide soorten vis kennen hun eigen milieuproblemen. Bij gevangen vis zijn overbevissing, aantasting van ecosystemen, bijvangst en energieverbruik belangrijke problemen. Geschat wordt dat zo’n 30% van de vissoorten overbevist wordt. Bij sommige soorten zijn die cijfers nog veel hoger. Ook bijvangst is een groot risico.

Wist je dat in de tonijnvisserij veel dolfijnen als bijvangst eindigen?

Vaak wordt als oplossing kweekvis genoemd, maar ook deze manier van produceren kent zijn nadelen. Bij kweekvis is het gebruik van antibiotica, energie en water een probleem. Antibiotica moet ervoor zorgen dat de vissen, die op een kleine ruimte leven, niet ziek worden. Daarnaast wordt kweekvis gevoerd met vismeel, gemaakt van in het wild gevangen vis! Ook willen kweekvisjes nogal eens ontsnappen en de wijde wereld intrekken, wat weer zorgt voor problemen met lokale soorten.

benchmark1

Visconsumptie

Vis is wereldwijd een voedingsbron voor een enorm aantal mensen. Vis is in principe vrijelijk uit het water te hengelen, ook al bezit je niet je eigen vis of visvijver. Ook groeit vis vaak sneller dan vlees en biedt het veel eiwitten. Vooral in Azië is vis populair. In het Westen lijkt vis nog altijd een secundaire optie, en ook in ons land is dat niet anders. Nederlanders eten minder vis dan de gemiddelde wereldburger: ongeveer 3,6 kilo per jaar. We exporteren echter weer wél veel vis. De Gezondheidsraad raadt aan om een keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis. Dit is voldoende om de goede vetten binnen te krijgen, zonder het milieu te veel te belasten.

Keurmerken

Om ervoor te zorgen dat visproducenten rekening houden met milieu, gezondheid en arbeidsomstandigheden zijn er keurmerken in het leven geroepen. Zo kennen we MSC, voor wilde vis, en ASC voor kweekvis. Bij MSC letten de vissers op de manier van visvangst, bijvoorbeeld niet met grote, ecosysteem beschadigende sleepnetten. ASC krijgen producten wanneer ze hun kweekvis bijvoorbeeld plantaardig voeren. Vegan visjes!

Lees hier meer over deze keurmerken!

Kunnen we nog wel vis eten?

Het antwoord is gelukkig overwegend positief. Je moet alleen wel goed kiezen! Duurzame visproducten zijn namelijk ruimschoots verkrijgbaar in de grote supermarkten, zo blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu en Questionmark. Wij testten de tien meest gekochte vissoorten op duurzaamheid, en daarbij bleek dat zelfs het verschil tussen de beste keus en de minste keus vrij klein is. Het overzicht vind je hier:

visbenchmark

Toch zijn er soorten waarbij je nog moet opletten: tonijn en garnalen worden helaas nog aangeboden van zeer slechte kwaliteit. Kies daarom ook eens wat vaker voor lokale seizoensproducten, zoals mosselen en Hollandse haring!

Recepten

Wij gaven je alvast een paar suggesties voor het seizoen. Bekijk ook ons Pinterestbord over duurzame vis!

Mosselen met bockbier

Mosselen met bockbier

Tartaar van haring met biet en avocado

Beetroot salad with avocado and herring in cream sauce in a glass

Kedgereeburger met makreel

0008452_vet-gezonde-kedgeree-burger

 

Bronnen: VoedingscentrumGoede Vis

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor