10 tips voor hardlopen in schonere lucht | Natuur & Milieu

10 tips voor hardlopen in schonere lucht

Volg onze tien tips en loop hard in een schonere lucht! Want sporten in de buitenlucht, hoort gezond te blijven.

Tips voor hardlopen in schonere lucht

Het zonnetje gaat weer schijnen en dat betekent dat we weer lekker buiten kunnen sporten! En als we gaan sporten in de buitenlucht, willen we natuurlijk zo veel mogelijk schone lucht inademen. Maar hoe doen we dat tussen alle uitlaatgassen in een drukke stad? Wij hebben 10 tips voor je opgesteld om tijdens het hardlopen zoveel mogelijk schone lucht in te ademen. 

De tips:

      • Vermijd de meest vervuilde plekken in de stad. Bekijk hier waar die plekken zich bevinden.
      • Neem zo veel mogelijk afstand van snelwegen, drukke wegen, brommers en water met veel scheepvaart. De luchtvervuiling neemt snel af met elke meter meer afstand. Tot 300 meter naast snelwegen en 50 meter langs andere drukke wegen is de lucht erg vervuild.
      • Vermijd ook drukke stoplichten, tunnelmonden en wegen met hoge bebouwing (bebouwing houdt wind tegen waardoor de vervuiling meer blijft hangen).
      • Kijk hoe de wind waait en loop aan de schone kant van de weg.
      • Mijd de spits in gebieden met luchtvervuiling; vooral tussen 16.00 en 19.00 uur.
      • Pas op met smog! Is er matige smog? Neem dan een extra schone route. Stel bij ernstige smog je training uit. Installeer de app ‘mijnluchtkwaliteit’ of kijk op het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit voor de smogverwachting. Na regen en bij harde wind is de lucht juist schoner én het is lekker rustig.
      • Op mooie zonnige dagen heb je kans op zomersmog. Dan is de lucht ook buiten de stad en ver van wegen vervuild. ‘s avonds en ‘s nacht neemt de smog weer af: ‘s morgens kun je fijner ademen én het is minder heet!
      • Ben je extra gevoelig omdat je bijvoorbeeld een longziekte of suikerziekte hebt, wees dan extra voorzichtig en informeer bij je arts bij welke luchtkwaliteit je nog veilig kan sporten.
      • Ga niet met de auto naar groene gebieden buiten de stad. Op de weg is de luchtvervuiling het hoogst. Automobilisten en motorrijders krijgen dus veel vervuiling binnen. Bovendien vervuil je dan zelf ook nog eens de lucht.
      • Blijf vooral lekker hardlopen. De gezondheidswinst van bewegen is meestal een stuk groter dan de schade van vervuilde lucht, ook in steden

Tip van Martien Das: download ook de Mijn Luchtkwaliteit App om de actuele meetwaarden in ons land te bekijken en een handelingsadvies voor jouw locatie!

Button -google -playButton -itunes

Heb jij ook nog goede tips om hard te lopen in een schonere lucht? Laat het ons dan weten!

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor